actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th April 2014, 09:59
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
"Leerkracht worden? Toelatingsproef doen"

"Leerkracht worden? Toelatingsproef doen"

De Christelijke Onderwijs Centrale (COC), de grootste onderwijsvakbond van Vlaanderen, is te vinden voor een toelatingsproef voor leerkrachten. Ze reageren daarmee op de uitspraken van André Oosterlinck afgelopen weekend.
"Leraren zijn ontzettend behoudsgezind en hebben gemiddeld een te laag intellectueel niveau.” Dat zei André Oosterlinck, voorzitter van de associatie van de KU Leuven, in een dubbelinterview met minister van Onderwijs Pascal Smet in De Tijd.

“De onderwijshervorming zal nooit slagen als de volgende minister van Onderwijs niet eerst de lerarenopleiding grondig hervormt”, zei Oosterlinck. Hij pleitte ook voor het Fins model waar elke leerkracht universitair is en waar je alleen met de opleiding mag beginnen als je eerst slaagt voor een toelatingsexamen.

De Christelijke Onderwijs Centrale (COC) is wel te vinden voor een toelatingsproef. Er wordt zelfs een verplichte proef geëist. De vakbond wijst er ook op dat Oosterlinck, als voorzitter van de grootste universitaire associatie waartoe heel wat lerarenopleidingen horen, zelf wel verantwoordelijk is voor het niveau van de leerkrachten. “Als André Oosterlinck gelijk heeft, dan draagt hij hiervoor ook een grote verantwoordelijkheid”, zegt secretaris-generaal Jos Van der Hoeven.

Bron: Gazet Van Antwerpen, 8-04, LC

Commentaar:
Ik weet dat een artikel uit gazet van Antwerpen niet steeds te betrouwen is maar ik kan wel laten weten wat ik hierover vind. Ik denk dat er misschien iets zou moeten hervormd worden maar daar heb ik zelf niet echt ideeën over. Ik ben over onze school tevreden en heb nog niet gemerkt dat het niveau van leerkrachten te laag ligt. Maar alles universitair maken en een toelatingsproef moeten afleggen vind ik precies te ver gaan. Universiteit is al snel 5 jaar opleiding en ik vind persoonlijk dat je het meest leert met te doen dus dan duurt het doen nog wat langer. Een ingangsexamen daar ben ik ook niet zo'n voorstander van. Volgens mij gaat zo het aantal kandidaat leraren sterk achteruit. En ik dacht toch net dat we er veel nodig hadden en op bepaalde plaatsen er zelfs tekorten waren. Volgens mij is het contact tussen studenten en hun profs ook erg belangrijk en op een universiteit is er te weinig persoonlijk contact met de prof.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.