|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Vijf porties groenten en fruit zijn niet genoeg
Tandje bijsteken: "5 porties groenten en fruit zijn niet genoeg"
Wie nu al moeite heeft om de dagelijks aangeraden dosis van vijf porties groenten en fruit naar binnen te spelen, zal een serieus tandje mogen bijsteken. Uit een studie naar de gezondheid en de eetgewoonten van 65.000 mensen blijkt namelijk dat je eigenlijk zeven porties (hoofdzakelijk groenten) per dag zou moeten eten. Ingeblikt fruit schrap je bovendien maar beter uit je eetpatroon. Wetenschappers aan de University College in Londen maken komaf met de vuistregel die zegt dat vijf porties groenten en fruit per dag eten ideaal is. Uit hun analyse van het eetpatroon en de gezondheid van 65.000 mensen, over een periode van acht jaar, blijkt dat je de consumptie van knapperige salades en verse stukken fruit beter nog opdrijft als je een lang en gezond leven wil leiden. Minstens 7 porties Uit de resultaten blijkt dat het consumeren van minstens zeven porties groenten en fruit het risico op een vroegtijdige dood met 42 procent doet afnemen. Specifieker zou je 25 procent minder risico lopen op kanker, terwijl je kansen om te sterven aan hartaandoeningen of beroertes met 31 procent zouden dalen. Ze hielden daarbij rekening met de socio-economische achtergrond, het tabaksgebruik en andere doelbewuste (on)gezonde keuzes van de proefpersonen. In blik Verder stelde het onderzoeksteam ook vast dat mensen die geconserveerd fruit eten verrassend meer risico lopen op bovenvermelde ziektes. Toch nuanceren ze dat het niet meteen duidelijk is hoe ze deze bevinding precies moeten interpreteren. De opties 'diepgevroren' en 'in blik' stonden namelijk samen in de vragenlijst en van diepvriesfruit wordt doorgaans aangenomen dat het even voedzaam is als de verse varianten. Ingeblikte vruchten liggen daarentegen heel vaak in suikerrijke siroop. Verband "Wat we zien is een sterke associatie tussen hoge consumptie van verse groenten en fruit én een lager risico op vroegtijdige sterfte, geen causaal verband", klinkt het. Het onderzoek werd gepubliceerd in de Journal of Epidemiology and Community Health en wordt onthaald als een krachtige studie, gezien de grote hoeveelheid cijfermateriaal en het feit dat de data afkomstig is uit de leefwereld van willekeurig gekozen mensen die voor de verandering niet opgezadeld zitten met één specifiek gezondheidsprobleem. 2 + 5? Dokter Oyinlola Oyebode, één van de auteurs van de studie, schuift het gezonde motto naar voren dat al sinds 2005 wordt aangeraden in Australië: twee stukken fruit (telkens 150 gram) en vijf porties groenten. Toch blijft ze realistisch (en een tikkeltje pessimistisch): "Ik denk niet dat de richtlijnen veranderen echt veel zal uithalen. De meerderheid weet dat vijf porties eten een gezonde doelstelling is en amper 25 procent krijgt dat voor elkaar". Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...et-genoeg.dhtml Datum: 01/04/2014 om 16u47 Mening Op school, op het werk, in tijdschriften, in de krant, op televisie, op de radio, … overal vertelt men dat fruit en groenten eten noodzakelijk is om gezond te blijven. Dit doen ze niet zomaar, ze zeggen dit omdat het echt waar is en we moeten streven naar een voedingspatroon met zo veel mogelijk fruit en groenten. Volgens het artikel hebben we er zelfs zeven porties van nodig per dag. Er zijn veel mensen die deze hoeveelheid niet halen en dat is jammer. Ik denk dat er genoeg informatie gegeven wordt over het belang van groenten en fruit, meer kan er niet gebeuren. Het is aan de mensen zelf om verantwoordelijkheid op te nemen en te starten met een gezond voedingspatroon. Het is niet nodig om het eetpatroon van de ene dag op de andere te veranderen, het kan ook stapsgewijs gebeuren. Ik zeg niet dat je 365 dagen per jaar 100% gezond moet leven, want je moet ook kunnen genieten! Ik zeg wel dat je moet proberen om zo vaak mogelijk gezond te eten. Wat ik niet wist is dat je beter voorverpakt fruit kan laten liggen. Hier zondig ik zelf ook aan. Ik eet regelmatig krieken uit een glazen pot en peren uit blik. Na het lezen van dit artikel ga ik mij voornemen om dit minder te doen en meer te gaan voor vers fruit. Alle beetjes helpen. |