actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th January 2014, 15:08
I*ngborg.keynen I*ngborg.keynen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 133
Lat voor lerarenopleiding moet hoger

Oeso-expert: ‘Lat voor lerarenopleiding moet hoger’
‘Het onderwijs in Vlaanderen is niet klaar voor de 21ste eeuw.’ Dat zegt Oeso-onderwijsexpert Dirk Van Damme in een interview met het tijdschrift Klasse. Van Damme dringt aan op een andere aanpak van het lerarenberoep.
‘Vlaamse leraren zijn goed, maar in een achterhaalde visie op het beroep.’ Volgens de expert moeten leraars bijvoorbeeld minder individueel en meer collectief denken.


Volgens Dirk Van Damme, directeur Innovatie en Onderwijs bij de OESO, zijn de Vlaamse leerkrachten wel goed, ‘maar vanuit een traditionele, achterhaalde visie op het beroep’.

‘Daarin is het uitgangspunt: ik ga mijn klas binnen, ik doe mijn deur dicht en ik ben de baas, ik doe wat ik wil. Alles wat indruist tegen die autonomie ervaren ze als bedreigend.’ Volgens Van Damme moet er meer ‘collectief’ gedacht worden. ‘Het moderne leraarschap gaat over een collectieve verantwoordelijkheid, over team-teaching, met de collega’s samen denken en samen werken.’

Lat hoger leggen

Volgens Van Damme moet het beroep van leraar ook aantrekkelijker gemaakt worden. Zo moet niet alleen de uitstroom van jonge leraren aangepakt worden, maar moet ook gesleuteld worden aan de lerarenopleiding. Van Damme pleit er bijvoorbeeld voor om de startcompetenties voor die opleiding hoger te leggen. De lat hoger leggen, maakt een opleiding aantrekkelijker, zo luidt de redenering. ‘Een opleiding die hoger gepercipieerd wordt, trekt extra mensen aan. Kijk maar naar de geneeskunde: de Heizel is te klein geworden voor de toelatingsproef.’

Van Damme vindt dat leraars nog wel voldoende maatschappelijke waardering krijgen, maar staan ouders vaak negatief tegenover het beroep van leerkracht. ‘Maar weinig ouders willen dat hun kind leraar wordt, tenzij het niet goed genoeg is voor andere dingen, of als het een job dicht bij huis zoekt.’

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140103_00911784 (geraadpleegd op 4 januari 2013)

Eigen mening
De leraren voldoen dus niet aan het onderzoek, wel wat kunnen wij daar aan doen? We worden het zo aangeleerd. Niet dat ik nu een vinger gaan wijzen naar onze docenten, zij doen hun werk fantastisch, maar als de OESO wil dat wij op een andere manier moeten lesgeven, dan moeten we in de eerste plaats onze docenten bijschaven.
Het feit dat we de 21ste eeuw niet aankunnen vind ik een onterechte uitspraak. Wij kunnen de 21ste eeuw wel aan! Ze verandert wel voortdurend, maar wij doen ons best, meer kunnen we niet doen.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.