|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Waarom supermarkt Stam zo'n succes is
Vijftig tot zeventig procent korting op carpaccio en cola. Het concept van de supermarkt is simpel: alles wat een andere supermarkt niet meer moet - overschotten, of producten met een foute etikettering - komt bij de Nederlandse outletkruidenier Stam terecht. ‘Door het succes open ik straks wellicht een zaak in België’, zegt uitbater Willem-Jan Stam in Gazet van Antwerpen.
In het Noord-Hollandse Schagen heeft Willem-Jan Stam een gouden concept bedacht. Alles wat door andere supermarkten wordt afgekeurd, maar niet over datum is, komt in zijn winkel terecht. ‘Het is doodzonde om die producten weg te gooien’, zegt hij. Hij had eerst zelf een gewone supermarkt, maar vond het pijnlijk om goed te gebruiken voedsel wekelijks weg te gooien. Hij begon een zaakje achteraan in zijn magazijn. Nu dumpen ook andere zaken er hun overschotten en producten met een gedateerde verpakking, fout etiket, foute streepjescode. De zaak loopt als een trein. Zeker nu, andere supermarkten willen af van al hun kerstproducten. Die wil niemand meer kopen voor de volle prijs, wel voor de helft. Zijn omzet blijft maar stijgen en daarom kijkt hij ook naar België. ‘Maar vraag me niet wanneer.’ De reden voor zijn succes? ‘De crisis natuurlijk’, weet Willem-Jan. ‘Toch hoop ik dat we ook na de crisis duurzamer met voedsel zullen omgaan.’ DS, 31/12/2013 (Eveline Vergauwen) http://www.standaard.be/cnt/dmf20131231_00908550 -------------------------------------------------- Ik vind dit een schitterend initiatief. Onze kwaliteitseisen worden steeds hoger en hoger. Bijgevolg wordt onze afvalberg ook groter en groter. Producten met een foute code, etikettering of gedateerde verpakking hebben dezelfde inhoud als de producten die wel in de winkels verkocht kunnen worden. Ik vind het jammer dat we tegenwoordig zó nauw kijken. Er moet inderdaad duurzamer met voedsel worden omgegaan. We moeten beseffen hoeveel geluk we hebben dat we gewoon een kast kunnen openen die vol ligt met eten. We staan er niet bij stil, het is een vanzelfsprekendheid geworden en we leggen de lat steeds hoger en hoger. Daarom vind ik de 'Stam'-winkels heel interessant. Misschien kan het mensen aansporen om sneller tevreden te zijn.