![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Rijbewijs halen wordt moeilijker
Rijbewijs halen wordt moeilijker
Wie zijn rijbewijs wil halen, zal daar meer geduld voor moeten hebben dan nu het geval is. Wanneer Vlaanderen volgend jaar bevoegd wordt voor de rijopleiding, zullen verplichte rijlessen bij de rijschool en verschillende examens over een langere periode de norm zijn. Dat schrijft Het Nieuwsblad. Het zijn slechts enkele van de aanbevelingen van een team van specialisten aan Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). 'Levenslang leren' zou het uitgangspunt van de rijopleiding worden. Zo gaan ze ervan uit dat je pas met 100.000 kilometer ervaring even weinig risico loopt op ongevallen als een gemiddelde bestuurder. Wie wil leren rijden, moet daarom betere ondersteuning krijgen en verschillende fases doorlopen. En ze moeten verschillende keren een examen afleggen, waarin telkens een andere invalshoek wordt belicht. Het zal daardoor veel meer tijd kosten om de opleiding af te werken. Het gaat voorlopig slechts om aanbevelingen: de volgende Vlaamse *regering moet beslissen in hoeverre ze erin meegaat. Wat wel vaststaat, is dat de rijopleiding vanaf februari al iets strenger wordt. Melchior Wathelet (CDH), nu nog als federale staatssecretaris bevoegd, heeft beslist dat kandidaat-bestuurders na twee mislukte theorie-examens verplicht lessen moeten volgen. Er komen ook vaste begeleiders op het rijbewijs te staan. Het wordt voor niet*erkende rij-instructeurs ook onmogelijk meer dan één leerling te begeleiden. Bron: De Morgen 7/12/2013 (http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...oeilijker.dhtml) Mening: Ik vind inderdaad dat er maatregelen moeten komen zodat het verkeer veiliger kan worden. In het artikel staat dat kandidaat-bestuurders na twee mislukte theorie-examens verplicht lessen moeten volgen. Ik vind dit wel een goede maatregel. Deze zal de kandidaat-bestuurders stimuleren om nog beter te leren voor hun theorie-examen. Waar ik mij wel bedenkingen bij stel, is de kostprijs van dit hele plaatje. Het zou positief zijn als er extra begeleiding komt in de toekomst voor de kandidaat-bestuurders maar wat gaat ons dat als burger kosten? Rijlessen zijn tegenwoordig al zeer duur! Daarnaast stel ik mij ook de vraag of deze maatregelen het verkeer wel effectief veiliger zullen maken. Er wordt in het artikel aangehaald dat je pas met 100.000 kilometer ervaring even weinig risico loopt op ongevallen als een gemiddelde bestuurder. Diegene die leren autorijden zullen dus veel op de baan moeten zijn om deze ervaring te kunnen opbouwen. Ik heb het vermoeden dat er hierdoor veel meer verkeersdrukte zal ontstaan. De verkeerssituaties zullen hierdoor ook veel complexer worden, wat niet makkelijk is voor een beginnend bestuurder. |