|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Minder chauffeurs met gsm achter stuur betrapt
Bewerkt door: Redactie
1/12/13 - 17u05 Bron: Belga In de eerste semester van 2013 hebben de politiediensten 48.121 inbreuken geregistreerd op het gebruik van een gsm achter het stuur. Dat zijn er op jaarbasis (96.242) minder dan in 2012 en 2011 toen respectievelijk 119.985 en 132.244 overtredingen werden vastgesteld. Dat blijkt uit het antwoord van staatssecretaris Melchior Wathelet, bevoegd voor Mobiliteit, op een schriftelijke vraag van Guido De Padt (Open Vld). Hogergenoemde cijfers zijn de inbreuken voor alle voertuigcategorieën samen. De meerderheid van de overtredingen werd begaan achter het stuur van een personenwagen (78.267 in 2011, 69.754 in 2012 en 27.396 in de eerste zes maanden van 2013). Ook chauffeurs van vrachtwagens gebruiken soms hun mobiele telefoon achter het stuur. In 2011 werden 5.674 vrachtwagenchauffeurs betrapt, in 2012 5.219 en in de eerste helft van dit jaar 2.240. Het gebruik van een gsm achter het stuur is een overtreding van de tweede graad en kan worden bestraft met een onmiddellijk inning van 110 euro. Ook de onmiddellijke intrekking van het rijbewijs is mogelijk. Als de overtreder gedagvaard wordt voor de rechtbank, kan een geldboete worden opgelegd van 120 tot 1.500 euro. De rechter kan eveneens een tijdelijk rijverbod uitspreken. Bron: http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multi...r-betrapt.dhtml Mijn mening: Het is positief dat er veel minder mensen achter het stuur met een gsm in de hand rijden, toch vindt ik de cijfers nog steeds erg hoog. Wanneer je rijdt met een gsm vast, let je veel minder op de weg waardoor je vaak mensen of voorwerpen niet hebt gezien op de weg. Een ongeluk is heel vlug gebeurt, maar wanneer je er iemand door aanrijdt kan deze persoon het ofwel niet meer navertellen, ofwel heeft hij er zijn hele verdere leven nog last van. Je moet altijd voorbereid en op je hoede zijn op de baan en een gsm zorgt echt voor te veel afleiding. Ik vind dat men de mensen meer op de gevaren moet wijzen aan de hand van campagnes of testen, waardoor ze zelf ondervinden voor hoeveel afleiding een gsm kan zorgen. |