|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Kwaliteit ziekenhuizen erg ongelijk
Kwaliteit ziekenhuizen erg ongelijk
Er zijn zeer grote kwaliteitsverschillen tussen ziekenhuizen en artsen in ons land, en daarom moet de overheid de patiënten een middel geven om te weten te komen waar ze welke risico’s lopen. Dat zegt de consumentenorganisatie Test-Aankoop. De overheid moet met andere woorden een website maken met voor alle ziekenhuizen en hun afdelingen, gegevens die toelaten de kwaliteit te vergelijken, zo stelt Test-Aankoop. Ze start daarvoor een grote publiekspetitie. In sommige ziekenhuizen worden vier op de honderd patiënten besmet met de ziekenhuisbacterie, in andere één op de tien. In sommige ziekenhuizen loop je 28 keer meer kans dan in andere dat de inplanting van een kunstheup slecht afloopt en dat je opnieuw onder het mes moet. Dit zijn maar twee voorbeelden. Patiënten hebben het recht te weten welke risico’s ze niet willen lopen, zegt Test-Aankoop. Het erkent dat de Vlaamse overheid en de Vlaamse ziekenhuizen al op dat spoor zitten en al vijf kwaliteitsindicatoren bijna klaar hebben. Veel Vlaamse ziekenhuizen werken eraan mee; sommige echter niet; ze zijn ook niet verplicht hun informatie bekend te maken. Aan de andere kant van de taalgrens, zitten overheid en ziekenhuizen nog niet op dat spoor. Bron: De Standaard - 25 november 2013 http://www.standaard.be/cnt/dmf20131125_015 Eigen mening: Ik heb het zelf ook al meegemaakt dat ik in het ene ziekenhuis niets aan mijn knie had en in een ander wel. Daarom vind ik het een goed idee om een website op te richten met de vergelijking van verschillende ziekenhuizen. Hier moeten niet alleen negatieve gebeurtenissen op komen, maar even goed positieve. In elk ziekenhuis zullen wel goede en minder goede artsen zijn. Ik begrijp wel dat er fouten kunnen gebeuren in de medische wereld, maar als een bepaalde arts dit keer op keer doet. Is deze arts dan nog wel bekwaam om zijn beroep uit te oefenen? |