|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Extra loon alleen motiveert niet
Om je job goed te doen en je werkgever graag te zien, is er heel wat meer nodig dan een goed loon. Dat blijkt uit de Reward Barometer van PwC en ISW Limits.
Gemotiveerd je werk doen en loyaal zijn aan je werkgever. Het is de basis van een langdurige en succesvolle relatie. Tussen werknemer en werkgever welteverstaan. Werkgevers die werknemers aan zich willen binden, moeten oog hebben voor wat mensen doet presteren. En dat is meer dan loon. Dat moet in orde zijn, zeker, maar staat niet bovenaan het lijstje van wat onze motor doet aanslaan. Dat staat te lezen in de resultaten van de Reward Barometer, een onderzoek bij 542 respondenten (arbeiders, bedienden, managers én werkgevers), uitgevoerd door consultancybedrijf PwC en ISW Limits, een spin-off van de KU Leuven die zich specialiseert in onderzoek naar en advies over werk, organisatie en welzijn. "Loon is een hot topic. Zeker nu de lonen, op de indexaanpassing na, in principe twee jaar lang bevroren zijn en de discussie over de loonkost om de haverklap in het nieuws opduikt", zegt Bart Van den Bussche, senior manager bij PwC. Een werkgever die een werknemer wil houden, kan die niet zomaar meer extra betalen, als dat al de meest efficiënte oplossing zou zijn. Volgens de Reward Barometer is het dat alvast niet. "Niet elke beloning is financieel van aard. Ook een aangename werksfeer, carrièremogelijkheden of een interessante jobinhoud kunnen werknemers binden aan een bedrijf", weet Inge Van den Brande, senior project & account manager bij ISW Limits. Werkgevers moeten daar rekening mee houden, net zoals ze maatregelen moeten nemen om de loyauteit van hun werknemers te bevorderen. Helemaal snor zit die immers niet. Vier op de tien werknemers jonger dan 34 jaar zeggen te overwegen om van werkgever te veranderen. Over alle leeftijden heen is dit één op vijf (22%). Het meest bepalend voor de loyauteit van werknemers blijkt de ‘bedrijfspolitiek’ te zijn. “Hoe een bedrijf zich organiseert, maar ook de visie en waarden die het hanteert, hebben een grote impact op hoe mensen die organisatie beleven”, legt Bart Van den Bussche uit. Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20131115_026 Datum: 16/11/2013 Mening: Ik vind het normaal dat extra loon niet genoeg motivatie is voor de mensen om te blijven werken bij hun bedrijf. Als men extra loon krijgt, wilt dit daarom niet meteen zeggen dat de werksfeer goed is. Om nog maar te zwijgen over de werkuren. Als de werksfeer niet goed zit in het bedrijf, is het dan ook logisch dat er veel mensen overwegen om te stoppen met hun job. |