|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
VDAB wil jongeren die schoolmoe zijn helpen
'Stuur jongeren die schoolmoe zijn naar de VDAB', zo stelt VDAB-topman Fons Leroy donderdag voor in De Standaard. 'Zij kan voor een gerichte beroepsopleiding zorgen, eventueel een stage, en hen zo op de arbeidsmarkt krijgen.'
De werkloosheid in Vlaanderen zit op haar hoogste peil sinds 2006: er zijn al 240.000 werkzoekenden, maar 'vooral de jeugdwerkloosheid loopt op'. Dat zegt VDAB-topman Fons Leroy. Over jongeren met een diploma maakt hij zich weinig zorgen: 'Hoe hoger iemand geschoold is, hoe sneller hij aan werk geraakt'. Wat wel zorgen baart, zijn de schoolverlaters zonder diploma. Leroy stelt daarom twee maatregelen voor. 1. Laat de VDAB helpen met leerlingen die schoolmoe zijn. Al één op de acht jongeren verlaat het middelbaar onderwijs zonder diploma. Volgens Leroy gaat het vaak om jongeren die al op zestien jaar schoolmoe zijn. 'Zij komen via het watervalsysteem in het beroepsonderwijs terecht, beginnen te spijbelen en haken af.' Leroy stelt voor dat 'de scholen tijdig aan de VDAB zeggen: deze jongeren dreigen af te haken, probeer ze met uw instrumenten op de arbeidsmarkt te krijgen, geef ze een individuele beroepsopleiding, werk aan hun attitudes, hun taalniveau,... Dat zal hen allemaal meer interesseren dan de school.' Het idee komt uit Duitsland, waar jongeren hun opleidingen deels in de school, deels in de bedrijven krijgen. Ons land kent echter geen grote bedrijven als Duitsland, maar opleidingen in de bedrijfsgerichte context zijn wel mogelijk: 'Onze opleiding tot bouwvakker gebeurt buiten, met hedendaagse graafmachines. Dat is veel eigentijdser dan op school.' 2. Stuur alle jongeren op stage Jongeren weten vaak heel weinig over wat beroepen inhouden, merkt Leroy. Om dat te verhelpen vindt hij dat iedereen tijdens zijn schooltijd al eens op stage moet kunnen gaan. 'Dat moet niet altijd om een werkstage gaan. Het mag ook een snuffelstage zijn, waarin je kan proeven wat je ligt of niet. Bedrijven hebben er geen probleem mee nog technische vaardigheden bij de spijkeren op de arbeidsvloer, maar willen wel jongeren met goesting om te werken.' Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131030_055 Mening: Het voorstel van Fons Leroy om aan de VDAB te laten weten welke jongeren er het school gaan verlaten vind ik een goed idee. Vele jongeren willen een beroep leren maar willen niet naar school gaan. Door dit systeem gaan de jongeren toch een beroep leren en gaan ze niet in een vicieuze cirkel terecht komen van werkloosheid en misschien wel armoede (in het slechtste geval). Door dit voorstel gaan de jongeren niets 'overbodig' leren want meestal vinden ze alles 'overbodig' buiten de praktijk. Ik ben ook voorstander voor het idee om leerlingen tijdens hun secundair onderwijs op stage te sturen. Hier kunnen ze stage lopen bij het beroep dat ze later willen doen, zo kunnen ze zien of dit nu ook effectief iets voor hen is of niet. Als ze al op voorhand weten of dit iets voor hen is gaan ze extra gemotiveerd zijn, indien dit niet iets voor hen is gaan ze nog tijdig kunnen uitzoeken wat wel iets is voor hen. Wanneer iemand gaat verder studeren en tijdens zijn/haar studie te weten komt dat dit niets voor hem/haar is, is het misschien moeilijk om nog iets anders te zoeken. Dit is iets wat opgelost kan geraken door de stage in het secundair onderwijs. |