|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Belg heeft schrik van online aankopen
In België wordt veel minder vaak online gekocht dan in onze buurlanden. Dat blijkt uit een enquête van het Europese statistiekbureau Eurostat. Van de Belgische internetgebruikers zegt 55 procent in de twaalf maanden voor de bevraging iets gekocht te hebben via het internet.
In Nederland (69 procent), Duitsland (77 procent), Luxemburg (73 procent), Frankrijk (69 procent) en het Verenigd Koninkrijk (82 procent) ligt dat cijfer een pak hoger. Het gemiddelde in de Europese Unie ligt op 59 procent. Het gaat om cijfers van 2012. De Belgische internetgebruikers kochten in de eerste plaats (28 procent) reizen en vakantieverblijven via het internet. Twintig procent zegt via het internet kledij of sportgerief gekocht te hebben, 15 procent boeken, magazines of studiemateriaal, en 5 procent voedingswaren. Risico-avers De cijfers verbazen retailspecialist Gino Van Ossel, professor aan Vlerick Business School, allerminst. "België hinkt al jaren achterop", reageert Van Ossel. Hij ziet verschillende verklaringen. "De meest structurele is dat de Belgen relatief risico-avers zijn. Ze pikken minder snel dingen op die risicovol kunnen lijken", klinkt het. "Bezwaren die naar boven komen, spelen meer en wegen langer door." Hetzelfde fenomeen bestaat in enkele Zuid-Europese landen. Voorts is het aanbod aan webwinkels beperkter in België. "Als internationale ketens niet in heel Europa een webshop lanceren, dan is België er doorgaans niet bij", zegt Van Ossel. Hij wijst erop dat bijvoorbeeld H&M nog geen webwinkel heeft in België, terwijl dat voor JBC pas sinds dit jaar het geval is. Veel fysieke winkels De professor voegt nog toe dat België relatief veel winkels heeft. "We zien dat meer vierkante meter winkelruimte per inwoner, het e-commerce doorgaans wat moeilijker maakt." Maar België is aan een inhaalbeweging bezig. "De groeicijfers - aantal mensen, frequentie van online aankopen, ... - liggen tegenwoordig meestal hoger dan in de buurlanden." De risico-aversie van de Belg geldt niet voor alle online-aankopen, voegt Van Ossel ten slotte toe. Zo staat België wel aan de top inzake het online bestellen van producten die nadien kunnen worden afgehaald en betaald in de winkel. Eigen mening: Tegenwoordig gebeurt alles online, volgens mij zal het dus ook niet lang meer duren voor de grootte meerderheid van de Belgen alles digitaal gaat aankopen. Ik ben een voorstander van de digitale aankopen, het gaat zeer snel en is bovendien super gemakkelijk. Ik snap ook wel waarom veel Belgen hier ook niet aan meedoen, want shoppen is nog altijd een leuke bezigheid van de Belg, we zullen dus moeten afwachten wat de toekomst zal geven. Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Co...-aankopen.dhtml 15/10/2013 |