|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Minder studenten voor lerarenopleiding secundair
Steeds minder jongeren willen leraar secundair onderwijs worden. In vergelijking met twee jaar geleden telt de opleiding professionele bachelor secundair onderwijs aan de Vlaamse hogescholen ruim 1.100 studenten minder, een daling van net geen tien procent. Dat blijkt uit de oktobertelling van de Vlaamse Hogescholenraad (VLHORA).
In de opleidingen professionele bachelor kleuter en lager onderwijs stijgt het aantal studenten wel, met respectievelijk 2,2 en 4 procent ten opzichte van vorig jaar. Maar in het secundair daalt het stevig: min 4,5 procent. De dalende trend is al langer bezig. Twee jaar geleden telde de opleiding nog 11.181 studenten. Nu zijn er dat maar 10.072 (min 9,9 procent). Volgens schattingen zouden er tegen 2020 20.000 leraren tekort zijn. De dalende trend bij de lerarenopleiding maakt het probleem nog acuter. Marc Vandewalle, secretaris-generaal van de VLHORA, wijt de dalende cijfers voor de opleiding professionele bachelor secundair onderwijs onder andere aan de onzekerheid die er bestaat door de discussie over de hervorming van het secundair onderwijs. “Ook de negatieve beeldvorming rond de lerarenopleiding in de media helpt niet”, zegt hij. “Recente rapporten plaatsten vraagtekens bij het niveau van de instromende studenten. Sterke studenten voelen zich daardoor wellicht niet aangetrokken.” In totaal neemt het aantal studenten in het studiegebied onderwijs ten opzichte van vorig jaar wel lichtjes toe. Maar de groei is verwaarloosbaar: amper 154 studenten of 0,66 procent meer dan vorig jaar. Onderwijs blijft daarmee ver achter het gemiddelde voor alle opleidingen aan de Vlaamse hogescholen (3,6 procent). Ook bij de generatiestudenten, dat zijn jongeren die zich voor het eerst inschrijven in het hoger onderwijs, doet onderwijs het niet goed. Waar vorig jaar nog 6.301 eerstejaars voor onderwijs kozen, zijn er dat dit jaar maar 5.929 (min 5,9 procent). Gemiddeld zakt het aantal generatiestudenten slechts met 2 procent. Die daling is grotendeels te verklaren doordat er minder 18-jarigen zijn. Bron: http://www.klasse.be/leraren/38321/...s/#.Ul6wwtLIafA Mening: In het artikel wijt men deze daling aan de onzekerheid in verband met de hervorming van het secundair onderwijs. Eerlijk gezegd heb ik ook nog steeds mijn twijfels bij deze hervorming. Hoe gaat alles verlopen en vooral hoe wordt de rol van de leerkracht ingevuld? Het lijkt wel of we een enorme verantwoordelijkheid en nog meer werkdruk gaan krijgen. Het onderwijs wordt niet altijd in een positief daglicht gesteld. Ik hoor ook regelmatig in de leraarskamer dat leerkrachten klagen over de leerlingen. Ze weten zich soms geen raad meer met de gedragsproblemen van leerlingen. Wordt dit ook nog eens de taak van de leerkracht? Moeten we de leerlingen weer heropvoeden? Met andere woorden men heeft hoge verwachtingen van het onderwijs. |