actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2013, 14:32
z*hra.ozden z*hra.ozden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Mol
Posts: 26
Meeste ouders vinden een 'tik' niet verkeerd

Zestig procent van de Vlaamse ouders vindt dat kinderen een "pedagogische tik" geven, moet kunnen.
20 procent vindt dat het niet kan.
De populairste straf blijkt echter niet de tik, maar veeleer een verbod op internet, computer of games. Voor 37 procent van de ouders is dat de meest gehanteerde straf.

Ouders tussen 25 en 39 jaar blijken ook strenger voor hun eigen kinderen dan hun ouders indertijd voor hen waren. In de jongste categorie verkiest 38 procent een strenge opvoeding, tussen 40 en 44 jaar is dat nog 22 procent en bij 45-plussers maar 15 procent.

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...edagogische_tik

Mening:
Met een ‘tik’ of ‘pedagogische tik’ bedoelt men dat het slaan van kinderen gebruikt wordt om het kind iets aan of af te leren, dat het slaan een opvoedende waarde heeft.
Het geven van een tik op korte termijn zal op dat moment wel helpen, maar persoonlijk ben ik van mening dat op langere termijn anders moet overwogen worden. Risico's kunnen zijn dat het kind het slaan als toegestaan gaat beschouwen wanneer het zelf nodig vindt en het ergste van al kan het kind denken dat er een verband bestaat tussen liefde, genegenheid en geweld.
Ik ben van mening dat men deze 'pedagogische tik' eerst en vooral in een juiste context moet geplaatst worden.
Het gebeurt misschien wel dat je je kind een tik geeft, maar meestal gebeurt dit als je geen andere uitweg meer ziet. En wie bepaalt wat wel of niet onder de noemer van een 'tik' valt. Ik kan mij heel goed voorstellen dat het begrip 'tik' voor ieder een heel andere betekenis kan hebben en dit is onmogelijk te controleren.
Ik heb zelf een dochtertje van bijna twee en geloof me, op de meest onmogelijke momenten kan zij de meest onmogelijke dingen eisen en dan is de verleiding echt heel groot
Het belangrijkste is dat ieder ouder voor elk kind individueel uitzoekt hoe men best met het gedrag van het kind kan omgaan. Dit is anders voor elk ouder en voor elk kind.
Kindjes slaan zou nooit een optie mogen zijn, alleen al om het feit dat een kind weerloos is en zichzelf onmogelijk kan beschermen en dat is onacceptabel.
Ik besef dat ik bij deze nogal breed ben gegaan, maar als moeder ben ik hier zeer gevoelig voor.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.