![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Leraars krijgen toolkit om kennis Nederlands te meten
Leraars krijgen toolkit om kennis Nederlands te meten
11/10/13, 16u46 − Bron: Belga Pascal Smet. Om de kennis van het Nederlands van hun leerlingen te testen, krijgen leraars en scholen nieuwe meetinstrumenten competenties Nederlands. De nieuwe toolkit is nu al beschikbaar voor het secundair, maar volgend voorjaar komt er ook een voor het lager onderwijs, aldus minister Pascal Smet (sp.a). Taalachterstand leidt tot schoolachterstand. Om tijdig taalachterstand op te merken bij leerlingen, komen er vanaf volgend schooljaar taalscreenings voor leerlingen die instappen in het basis- of secundair onderwijs. Toekomstmogelijkheden Secundaire scholen kunnen dan bijkomende verplichte lessen Nederlands opleggen voor wie taalachterstand heeft bij de overgang naar het secundair. Basisscholen kunnen leerlingen met een taalachterstand tot één jaar lang een verplicht taalbad Nederlands opleggen. "Vandaag halen te veel leerlingen minder goede schoolresultaten, alleen omdat ze het Nederlands onvoldoende beheersen. Dat beperkt al bij voorbaat hun toekomstmogelijkheden. Daarom voerde ik de taalscreening in", zegt minister Smet. Toolkit Om scholen en leraren te helpen bij die screenings, werkten het Centrum voor Taal en Onderwijs van de KU Leuven en het Steunpunt Diversiteit en Leren van de UGent een 'Toolkit Breed Evalueren Competenties Nederlands' uit voor het secundair onderwijs. Die moet helpen om de juiste evaluatiemiddelen te kiezen, maar kan scholen ook helpen om hun aanbod en aanpak in vraag te stellen. "Het is een uitstekend middel om een informatierijke omgeving te scheppen zonder dat we hiervoor een centraal examen moeten organiseren. Breed evalueren levert rijke informatie op over de leerling maar ook over de effectiviteit van het onderwijs en het leerklimaat in de klas en op school", aldus Smet. Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/O...-te-meten.dhtml Mening: Ik denk dat het een goede zaak is om bij de instap in het secundair onderwijs de kennis van het Nederlands bij de nieuwe leerlingen te testen. Dit kan perfect gebeuren tijdens de onthaaldagen, die plaats vinden de eerste week van het nieuwe schooljaar. Hoeveel verschillende nationaliteiten zullen er tegenwoordig niet in één klas samenkomen, denk maar aan een eerste middelbaar in steden als Antwerpen en Brussel. Met behulp van een toolkit kunnen de leerkrachten op diverse manieren het niveau van de leerlingen peilen. De leerlingen zullen zich spontaner uiten, helemaal anders dan wanneer ze bijvoorbeeld een toelatingsexamen moet afleggen. Na een evaluatie kan de leerkracht de leerlingen beter begeleiden en een aangepaste werkvorm opstellen. |