actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2005, 00:47
ShannaMols ShannaMols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Geel
Posts: 34
Stuur een bericht via MSN naar ShannaMols
Exclamation Een op drie jonge leraars haakt af

Een op drie jonge leraars haakt af


Dertig procent van de beginnende leraars verlaat binnen de vijf jaar het Vlaamse onderwijs. Dat blijkt uit het arbeidsmarktrapport van het departement onderwijs. Deze opvallend grote uitstroom geldt voor het secundair onderwijs.

In Brussel is dat aandeel zelfs dubbel zo groot. 62 procent van de jonge leraars zijn na vijf jaar niet meer in het Brusselse Nederlandstalige secundair onderwijs terug te vinden. Zij vinden hun heil blijkbaar buiten het onderwijs, of in Vlaanderen.

De uittocht uit het Brusselse onderwijs is de laatste jaren wel verminderd. Volgens het laatste arbeidsmarktrapport, dat van vorig jaar, verlaat 62 procent de secundaire school. Twee jaar daarvoor was dat aandeel nog 67 procent. Onder meer de mediacampagne ,,In Brussel kan je wonderen verrichten'' zal daar niet vreemd aan zijn.

Het rapport geeft als oorzaak de massale aanwezigheid van anderstalige leerlingen in het Brusselse Nederlandstalige onderwijs, en de stadsvlucht van leerkrachten.

Die laatste oorzaak wordt beaamd op het kabinet van Guy Vanhengel (VLD), bevoegd voor onderwijs in de Vlaamse Gemeenschapscommissie. Zijn adviseur, die het cijfer ,,uitzonderlijk hoog'' noemt, ziet een grotere uitval als een normaal fenomeen voor een studentenstad. ,,Net als in Antwerpen en Gent blijven jongeren na hun studies in de stad hangen. En als ze aan een gezinnetje denken, gaan ze naar een kleinere stad of gemeente.''

In de Vlaamse middelbare scholen loopt het niet zo'n vaart als in de hoofdstad. Toch blijft het aandeel jonge leerkrachten dat de school de rug toekeert, de laatste jaren constant op dertig procent. In het buitengewoon onderwijs is dat aandeel ongeveer even groot, het schommelt tussen 23 en 37 procent. In het lager onderwijs is dat aandeel ongeveer half zo groot.

Dat een op de drie afgestudeerde leraars er binnen de vijf jaar de brui aan geeft, baart de katholieke onderwijskoepel zorgen. Het onderwijs is blijkbaar niet zo'n aantrekkelijke werkgever als algemeen wordt aangenomen. De werkdruk blijkt er hoger dan leraarsstudenten verwachten.

Chris Smits, verantwoordelijk voor het secundair onderwijs, stelt daarom voor dat scholen mentoren aanstellen. Die ervaren leerkrachten zouden de beginnende collega's kunnen begeleiden. Daarmee schaart hij zich achter de hervorming die de minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), vanaf volgend schooljaar wil waarmaken.

Daarnaast vindt Smits dat de lesopdracht van de beginnende leraars niet zo groot hoeft te zijn als die van de rest van het onderwijspersoneel. De wedde zou al vanaf het begin op het normale peil kunnen liggen, maar de lesuren worden geleidelijk opgebouwd tot het normale niveau.

Een laatste remedie is om mensen van buiten het onderwijs aan te trekken. Als zij in het onderwijs hun anciënniteit zouden kunnen behouden, wordt het onderwijs ook voor hen aantrekkelijk. Vandenbroucke zette onlangs nog de deur op een kier om mensen uit de particuliere sector voor de directies aan te trekken.

www.ond.vlaanderen.be

Bron: De Standaard
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.