actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 19th May 2013, 14:54
Lisajanssen Lisajanssen is offline
Registered User

Geef kinderen 31 minuten meer speeltijd

Geef kinderen 31 minuten meer speeltijd

Veertien Vlaamse kinderrechten- en jeugdactoren pleiten samen voor 31 minuten meer speeltijd voor kinderen per dag. “Kinderen hebben genoeg vrije tijd nodig om zich te ontwikkelen en goed te voelen”, zegt de Vlaamse Kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen.

“Die 31 minuten is symbolisch”, zegt Vanobbergen. “Het verwijst naar artikel 31 van het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties waarin het ‘recht op spel’ verankerd is. Hoeveel tijd kinderen in nodig hebben om te spelen, staat niet vast. Ik denk wel dat ze meer tijd nodig hebben dan ze vandaag krijgen. Veel kinderen en jongeren staan onder grote druk. Hun agenda zit overvol. Ze hebben geen tijd meer om zich te vervelen en via spel zelf op ideeën te komen.”

“Volgens de VN is het recht op spel en ontspanning is even belangrijk als eten en drinken”, zegt Christel Verhas van de Gezinsbond. “Maar dat recht staat onder druk. Ook ons land moet hier werk van maken.”

Drie charters maken de oproep concreet. Eentje bestond al, voor de gemeentes. Voor thuis en op school werden twee nieuwe gemaakt. “We roepen beleidsmakers, scholen en ouders op om ze te tekenen”, zegt Vanobbergen. “Op 19 mei op de Speeldag in Mechelen verspreiden we de drie charters voor het eerst onder het publiek.”

Bron: Klasse
Eigen mening:
Ik denk dat kinderen inderdaad te weinig tijd krijgen om te ontspannen, maar langs de andere kant hangt hier aan vast dat de lessen nog eens een halfuur langer duren. Dan heb ik persoonlijk liever telkens een kwartiertje speeltijd en om halfvier gedaan.
Ook omdat het na een halfuur speeltijd denk ik moeilijker is om de kinderen terug te laten opletten.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:31.