actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2013, 10:52
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Bedrijf heeft ook 'domme' werknemers nodig

Domheid kan de efficiëntie van bedrijven verhogen, beweert de Zweedse professor Mats Alvesson van de Lund University. In het wetenschappelijke artikel 'A Stupidity-Based Theory of Organisations' legt hij samen met collega André Spicer uit waarom functionele domheid bepaalde voordelen voor bedrijven met zich meebrengt.

Kritische reflectie en scherpzinnigheid zijn belangrijke eigenschappen van werknemers, maar wanneer te veel slimme mensen zich voortdurend beginnen vragen stellen bij de werking van het bedrijf of alternatieve strategieën willen voorstellen, dan vertraagt dit de algemene werking van de organisatie.

Domheid heeft volgens de auteurs daarentegen een verenigend effect en stimuleert de productiviteit. Mensen die 'functioneel dom' zijn, wat betekent dat ze simpelweg werk uitvoeren zonder zich vragen te stellen, komen immers makkelijker tot een consensus en ontwikkelen een bepaald enthousiasme waardoor ze zich beter kunnen concentreren op hun job.

De truc is overigens niet om je dom voor te doen, maar om te weten wanneer je jouw intelligentie zichtbaar moet laten gelden en wanneer niet. Diegene die het niet belangrijk vindt dat iedereen weet hoe slim hij of zij eigenlijk is, brengt het er vaak het best vanaf.

bron: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130510_009

Mening:

Bij het lezen van de titel van het artikel, dacht ik eerst: 'Wat een onzin.'
Toch heb ik mijn mening moeten herzien, want ik kan professor Mats Alvesson zijn standpunt volgen. Het is een beetje cru om te stellen, maar ik denk dat hij gelijk heeft.

Hij zegt dat 'slimme' mensen het een bedrijf soms moeilijker maken omdat ze het steeds in vraag gaan stellen. Ik kan begrijpen dat mensen die altijd kritisch zijn en steeds alles in vraag stellen de werking van het bedrijf vertragen.
Ook zegt hij dat 'domme' mensen hun jobs doen zonder daar vragen bij te stellen. Niet enkel de normale jobs, maar ook de werkjes die niemand anders wil doen. Ik steun het standpunt dat 'dommere' mensen niet zoveel zouden nadenken over wat ze moeten doen, maar dat ze gewoon alles klakkeloos uitvoeren, vind ik moeilijk om te geloven. Langs de andere kant klinkt zijn uitleg heel logisch.

Ik vind het begrip 'functionele domheid' een zeer interessant principe en vraag me ineens af waarom we allemaal zo hard moeten studeren
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.