|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Wetenschappelijke ASO-richting "op Latijn-niveau" in Turnhout
Wetenschappelijke ASO-richting "op Latijn-niveau" in Turnhout
Vanaf volgend schooljaar kunnen leerlingen in het Heilig Graf Instituut in Turnhout de gloednieuwe studierichting STEM volgen, een wetenschappelijk alternatief voor Latijn vanaf de eerste graad van het ASO. Op die manier wil de school inspelen op de maatschappelijke vraag naar gediplomeerden in exacte wetenschappen, toegepaste wetenschappen, ICT en techniek en voorkomen dat de sterkst presterende leerlingen vanuit het basisonderwijs bijna automatisch in de richting Latijn terechtkomen. STEM staat voor de pijlers "Science, Technology, Engineering and Mathematics" en wordt als begrip al langer wereldwijd gebruikt in het kader van het bestaande tekort aan onder meer ingenieurs en technici. In Vlaanderen wordt er sinds enkele jaren werk gemaakt van een STEM-actieplan dat technisch onderwijs aantrekkelijker moet maken. Het Heilig Graf in Turnhout zegt nu op een positieve manier mee te willen stappen in dit verhaal door een bijkomende keuze te voorzien voor jongeren die aan het einde van de lagere school positief staan tegenover wetenschappen en technologie, maar nu nog massaal voor Latijn kiezen wegens het kwaliteitslabel dat daaraan vasthangt. "Niet elke nieuwe Einstein moet Plato lezen", klinkt het. De STEM-richting in het Heilig Graf zal het leerplan van de richting Moderne volgen, zij het met minder uren Nederlands, Frans en wiskunde. Volgens het Heilig Graf is hun project een primeur in Vlaanderen. Andere scholen die STEM reeds in hun curriculum opnamen, zouden immers steeds op technisch niveau (TSO) werken, terwijl het in Turnhout gaat om een ASO-opleiding. Bron: De Redactie, 17/04/2013, http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...ool_wetenschapp Commentaar: Een nieuwe richting, op ASO-niveau, waarin technologie en wetenschap centraal staan; ik denk dat het een goed idee is. Ik denk dat er in de toekomst zeker leerlingen zullen zijn die deze richting gaan volgen. Soms kunnen er wel leerlingen zijn die graag bezig zijn met techniek maar die slimmer zijn en daarom in een ASO-richting moeten starten. Die leerlingen voelen zich niet op hun gemak en zullen misschien achteraf toch overschakelen naar een TSO-richting. Nu hebben de leerlingen een goede richting op hun niveau. Naar mijn mening is dit een goed initiatief en misschien volgen er wel meerdere scholen die deze richting gaan invoeren. |