|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Vlaamse partijen willen maaltijdcheques afschaffen
Vlaamse partijen willen maaltijdcheques afschaffen
CD&V, Open Vld en sp.a willen het systeem van maaltijdcheques na 48 jaar afschaffen. Open Vld-senator Rik Daems pleit ervoor het bedrag gewoon als netto maaltijdvergoeding aan de loonfiche toe te voegen. Vicepremier Johan Vande Lanotte (sp.a) legde dit idee al eerder op federale regeringstafel. Dat schrijft de krant Het Laatste Nieuws. Eten kopen moeten we toch. Of we dat met maaltijdcheques of bankkaart doen, maakt geen verschil Rik Daems, senator (Open Vld) Anno 2013 krijgen zo'n 1,3 miljoen werknemers maaltijdcheques, die als compensatie dienen voor werknemers die niet in een bedrijfsrestaurant terecht kunnen. Het maximale bedrag van het extralegaal voordeel is 140 euro. De cheques moeten gebruikt worden in supermarkten of kleine voedingszaken, maar die voorwaarde zou nu weg kunnen vallen. Volgens Daems maakt dat echter geen verschil voor de voedingssector: "Eten kopen moeten we toch. Of we dat met maaltijdcheques of bankkaart doen, maakt geen verschil." Volgens Daems zou het werkgevers heel wat rompslomp besparen. Bovendien moeten ze dan geen commissie meer betalen aan de bedrijven die de cheques uitgeven. Ook de werknemer heeft er baat bij: vorig jaar bleef zo'n 10 miljoen euro aan maaltijdcheques onbenut. Het voorstel om maaltijdcheques af te schaffen werd eerder al door vicepremier Vande Lanotte op tafel gelegd. "Niemand was echt tegen. Er zal zeker nog opnieuw over gesproken worden", zegt Vande Lanotte. Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Co...fschaffen.dhtml, 12 april 2013 Eigen mening: Misschien is het wel een goed idee om het systeem van maaltijdcheques af te schaffen. Uiteindelijk is het niet zo'n groot verschil, betalen met een cheque of met geld. Ik denk dat veel mensen meer tevreden zouden zijn met wat extra geld dan met een stapeltje cheques die bij in je portemonnee moeten. Daarbij is het ook voor kassiers en uitbaters van winkels gemakkelijker. Zelf doe ik ook kassa, en een maaltijdcheque moet altijd goed gecontroleerd worden. Ik denk dat er dan ook sneller een fout tegen gemaakt zal worden. Op geld staat geen vervaldatum en dergelijke. Toch is er misschien ook wel een voordeel aan de maaltijdcheques. Ik denk dat het voor sommige mensen wel het gevoel geeft dat ze meer kunnen kopen dan gewoonlijk. Dit gevoel zal wel wegvallen wanneer het in geld wordt omgezet. Daarbij zitten er bij maaltijdcheques ook vaak nog kortingsbonnen. Die zouden dus ook kunnen wegvallen dan. Toch zal het voor heel wat partijen gemakkelijker zijn om de maaltijdcheques te laten wegvallen. Ik ben hier in ieder geval voor. De eventuele kortingsbonnen en dergelijke zou ik nog wel behouden... Laatst aangepast door N*ortje.VandenAckerveken : 12th April 2013 om 16:43. |