actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 12th April 2013, 11:28
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User

Arrow Google voorziet in levenseinde-tool

Google heeft als eerste in zijn soort een instrument ontwikkeld waarbij internetgebruikers kunnen beslissen over wat er met hun gegevens gebeurt als ze niet langer online zijn, bij een overlijden bijvoorbeeld. Het is volgens analisten het eerste bedrijf dat die gevoelige kwestie uitgebreid regelt.

De dienst ‘Inactive Account Manager' kan worden gebruikt voor de e-maildienst Gmail, het sociale netwerk Google Plus, maar ook voor andere accounts zoals Picasa, Blogger of Google Drive. Gebruikers kunnen een vrij eenvoudige template installeren die specificeert wat er gebeurt als ze online inactief zijn voor een bepaalde periode (drie, zes, negen of twaalf maanden) of bij overlijden.

Men kan kiezen om alle gegevens te wissen, of aan bepaalde contacten over te maken. Voor de verschillende diensten kan men verschillende keuzes maken. Mails zouden bijvoorbeeld door een advocaat kunnen worden behandeld, terwijl fotobestanden eenvoudig aan familieleden kunnen worden overgemaakt.

‘Privacy en veiligheid gegarandeerd'

Voor het instrument in werking treedt, zullen de accounteigenaars via sms en e-mail worden verwittigd. ‘Weinig mensen denken aan de dood, zeker als het op henzelf betrekking heeft. Maar het is heel belangrijk om plannen te maken voor wat er moet gebeuren als men er niet meer is, zeker voor de mensen die achterblijven', verklaarde Google product manager Andreas Tuerk. Hij beklemtoonde dat zowel privacy als veiligheid gegarandeerd zijn met de Inactive Account Manager.

DS, 12/04/2013
http://www.standaard.be/artikel/det...130412_00537954

--------------------------------------------------

Het is niet echt het leukste onderwerp om over na te denken, 'wat als ik er niet meer ben?'. Toch vind ik dit een zeer goed initiatief en vind ik het belangrijk om toch even aandacht aan te besteden. Wat ik hier zo goed aan vind is dat je volledig zelf beslissen wat er met je 'online-leven' gebeurt. Je hebt het zelf in de hand en kan alles instellen naar eigen voorkeuren. Ook het feit dat de familie heel wat minder last op haar schouders heeft, vind ik een voordeel. Stel dat je dit systeem niet toepast, dan moeten zij beslissen wat er met al je accounts en onlinegegevens gebeurt. Als hier nooit duidelijke gesprekken over geweest zijn, weten zij ook niet goed wat de wensen van de overledene waren. Als je het zelf geregeld hebt, is dit allemaal geen probleem meer. Nu heb ik het alleen gehad over de gevolgen wanneer je sterft. De inactiviteits-tool zou ik zelf niet gebruiken. Zolang je leeft kan je zelf je accounts wel verwijderen wanneer je dat wil, denk ik dan. Ik heb bijvoorbeeld ook accounts waar ik al langer dan drie/zes maanden niet meer op geweest ben (Netlog bijvoorbeeld). Maar ik kies er voor om deze niet te verwijderen, gewoon omdat ik het wel eens leuk vind om te kijken hoe mijn leven er enkele jaren geleden uit zag (BéSt RàArrrr ). Omdat ik niet meer op dit account kom, wil dat niet zeggen dat het ineens verwijderd moet worden. Misschien is dit voor sommige mensen wel een goed idee, maar voor mij persoonlijk niet.

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:51.