|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Kardinaal Danneels hoopt dat paus kerk hervormt
Kardinaal Godfried Danneels hoopt dat de nieuwe paus werk maakt van de hervorming van de kerk. 'Ik denk dat dat de opgave van deze tijd is', zei hij op een persconferentie in Rome.
Kardinaal Danneels was de enige Belg op het conclaaf in Vaticaanstad en hij is blij met de keuze die daar is gemaakt. 'Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet gelukkig ben met de nieuwe paus', zei Danneels volgens de VRT. Hij liet uitschijnen dat de Argentijn zijn eerste keuze was. De naam Franciscus vindt hij goed gekozen omdat de nieuwe paus aan de heropbouw van de kerk zal moeten werken. Dat was ook de opdracht die Franciscus van Assisi kreeg van god. Volgens hem is de paus heel bekwaam. Het is een zeer nederige, kalme en sociaal bewogen man die een eenvoudig leven leidt. 'Hij leeft niet in de hoogte, maar in de diepte', aldus de kardinaal. Op de persconferentie zei kardinaal Danneels dat de Kerk toe is aan uitbreidingen. Zowel horizontaal als in de diepte. De horizontale uitbreiding wil zeggen dat er zo veel mogelijk mensen moeten worden aangesproken. Ook de armen. Een uitbreiding in de diepte gaat over de nabijheid met God. De taak van de nieuwe paus zal dus zijn dat hij dichter bij het volk en bij God zal moeten staan. Vele mensen waren verrast door de uitkomst van het conclaaf. 'Het is een niet-Europeaan van 76 jaar. Verder is hij niet zo bekend', zei Danneels. 'Het is uitzonderlijk dat hij als eerste van 266 pausen de naam Franciscus kiest.' Danneels was minder verrast dat net deze man tot paus verkozen werd. Het is een man die zich op de achtergrond houdt, maar wel een grote invloed uitoefent. De Argentijn was ook bij het vorige conclaaf in 2005 al in de running voor de pauselijke titel Tijdens de toespraak van paus Franciscus op het balkon van de basiliek werd Danneels getroffen door zijn verzoek tot gebed. 'Voor zover ik me kan herinneren, is hij de enige die een ogenblik van stilte vroeg op dat moment van uitgelatenheid. Dat had ik nog nooit gezien.' Ongezien was het moment waarop de paus boog voor de mensenmassa. 'Normaal gezien is het omgekeerd', aldus de Belgische kardinaal. 'Ik vergelijk paus Franciscus met Johannes XXIII. Die was ouder en bracht een omwenteling teweeg in de Kerk. Ik denk dat hij het tweede Vaticaanse concilie zal kunnen toepassen, dat momenteel stagneert. En hij denkt dat ook', aldus Danneels. De Standaard donderdag 14 maart 2013, 11u52 Onze kardinaal Danneels is dus al tevreden met de keuze van de paus. Ik moet eerlijk toegeven dat ik een beetje teleur gesteld was omdat de nieuwe paus al een oude man is. De kerk heeft dringend hervormingen nodig, en mij lijkt het dat een jonger iemand daar geschikter voor is. Maar wie weet wat voor hervormingen de nieuwe kerkleider Franciscus I allemaal zal doorvoeren. Ik ben alvast heel benieuwd. Dat hij zo snel verkozen werd betekent in ieder geval dat hij zeker kwaliteiten zal hebben. Hopelijk is het enthousiasme van onze kardinaal over de nieuwe paus dan ook terecht. Net zoals Kardinaal Danneels, vond ik het in ieder geval al mooi van Franciscus I dat hij wou bidden voor de net afgetreden paus Benedictus XVI. |