actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > P.A.V. > PAV 2012-2013 > PAV2 - Actua
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th February 2013, 00:05
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation Richtwijzer PAV-Actua 2012-2013

Richtwijzer PAV-Actua 2012-2013


Om de zaken netjes - én schriftelijk! - op een rijtje te zetten, hieronder de uitleg zoals meegegeven bij de eerste PAV-actuasessie van 19 februari. Aangezien de PAV-Actualessen (aantal: 26!!) elkaar vanaf nu redelijk frequent zullen opvolgen, verwacht ik van iedereen dat vanaf nu begonnen wordt met de uitvoering van het onderstaande:

*Vanaf 08 maart zorgen jullie elke PAV-Actuales - volgorde: zie hieronder - voor een INDIVIDUELE ACTUALITEITSLES van een 10- à 15-tal minuten (zonder de discussietijd), op basis van een maatschappelijk relevant actualiteitsthema - jullie mailen ten laatste 48u op voorhand een voorstel door! Je ondersteunt je exposé visueel met een verhelderende ppt, en je zorgt achteraf voor een keurige(!) samenvatting van een tweetal A4'tjes. Na de presentatie vul je deze samenvatting aan met de bijkomende info én correcties die tijdens de les naar voren gekomen zijn, en je stuurt de zaak binnen de week door naar het khk-mailadres van de docent. Na verbetering vind je deze terug op actualiteit.org onder de map "PAV-Actua 2012-2013" onder de titel 'Actualiteitsbijlagen'...
+Voorbeelden van maatschappelijk-relevante actuathema's kunnen bv. zijn: de Amerikaanse presidentverkiezingen, de Griekse schuldencrisis, de Belgische politiek, de pensioenproblematiek, vluchtelingen in de kou, de onderwijshervormingen, de kwaliteit van de media(-berichtgeving), de opkomst van de BRIC-landen, het fileprobleem, gewelddadige conflicten overal ter wereld, een opzienbarende publicatie (bv. wetenschappelijk), de kookmanie in onze media, de NMBS, islam en integratie... Dus zeker een onderwerp dat voldoende 'breed' is maar dat zeker ook de afgelopen week/weken in het nieuws is geweest. Er zijn na de eerste lessen PAV van 26/2 nog 22 PAV-lessen, dat wil zeggen dat iedereen twee keer dergelijke les uitwerkt (we behandelen steeds 3 thema's per lesblok van twee uren). Nogmaals: thema door te mailen 48u op voorhand (zo kan ik ook nog een thema afwijzen en jullie de kans geven om opnieuw te beginnen!). Ik werk hierbij omgekeerd alfabetisch (zie hieronder).
+Je exposé spitst zich weliswaar toe op de actualiteit, maar ik verwacht zeker ook een stuk historisch kader van de problematiek - valt m.a.w. zelden uit de lucht! -, en je geeft onderaan je twee bladzijden samenvatting duidelijk aan welke bronnen je hiervoor hebt geraadpleegd! Je sluit telkens af met twee zinnige discussiestellingen die je als slot vermeldt in je samenvatting, en je modereert de discussie tijdens de les... De twee samenvattende pagina's maken rechtstreeks voorwerp uit van het examen PAV-Actua, je zorgt dus dat deze zo helder mogelijk en 'te blokken' zijn! Verzorgde lay-out, correct taalgebruik en spelling, alsook een goede opsplitsing tussen hoofd- en bijzaken van de problematiek zijn hierbij essentieel!
+Probeer als rode draad uit te gaan van het feit dat je je collega's echt iets wil bijbrengen op een boeiende manier, hoe 'droog' het onderwerp op eerste zicht ook mag lijken!

*Presentatie van een 'ESSENTIE-BOEKJE'
+Vanaf dinsdag 12 maart behandelen jullie PER TWEE klassikaal een thema uit de 'Essentie-reeks' (te koop voor 8 euro in elke Standaard-boekhandel). Tijdens de PAV-actuales van 26/02 leg ik jullie de lijst voor met de verschillende thema's en jullie duiden jullie drie favoriete thema's aan in volgorde (1-2-3). Deze week nog koppel ik jullie twee-aan-twee, zoveel mogelijk rekening houdend met jullie voorkeur (zie tevens hieronder). Jullie kopen allemaal het boekje van jullie keuze, en per twee presenteren jullie dit aan de klas (één per lesblok van twee uren) volgens de modaliteiten zoals hierboven aangegeven voor het actualiteitsthema (dus mét ppt maar dit maal met minimaal DRIE à VIER pagina's samenvatting per deel, onnodig te zeggen dat ook deze papers deel zullen uitmaken van het examen!). Dit mag twintig minuten duren, en eindigt met een aantal vragen of stellingen die jullie voorleggen aan de klas en aan de docent... Dit kan gaan over zaken die je niet zo goed begrijpt, waar je zelf vragen bij hebt, of waar je een serieus tegensprekelijk debat in ziet. Je zorgt er alleszins voor dat deze vragen eveneens onderaan je samenvatting staan, en ook hier: samenvatting na de les met evt. aanpassingen doormailen naar docent. Ik zorg er voor dat de zaak digitaal op dezelfde plaats terecht komt als de actualiteitsbijdragen...

*25 maal een reactie op de post van een andere student op het Actualiteitsforum
Hierbij sensatie-onderwerpen vermijden, of het moet zijn dat je een antwoord post waaruit blijkt dat het om 'boecht' gaat - maar let wel op voor de reactie die je daarmee kan teweeg brengen!). De reactie moet zeker onderbouwd zijn en toch wel wat meer beslaan dan enkel en alleen een paar losse flodders... Probeer je telkens te laten leiden door de vraag: "Waarom is dit 'nieuws'", "Brengt dit écht informatie bij", of: "Waarom is dit onderwerp maatschappelijk relevant"?... Graag in de tijd gespreid afgehandeld tegen zondag 19 mei!

*Zelf-samengestelde actualiteitsquiz voor de betreffende WEEK (zie hieronder!)
+Jullie maken met jullie groepje van twee vanaf 08/03 een actualiteitsquiz met tien vragen over de afgelopen week/weken (zie namenlijst per datum hieronder). Het gaat telkens om open vragen met een kort antwoord (of klein zinsdeel), probeer alles op één enkel blad te krijgen! Je kopieert de zaak dus in achttien exemplaren voor de PAV-les van betreffende week, zodat we samen in de les de quiz kunnen invullen. Je probeert uiteraard actuavragen te selecteren die de nodige nieuwswaarde(!) hebben, en je vermijdt 'Dag-Allemaal-stuff'!
+Na de quiz haal je de formulieren op, en je deelt de scores mee aan de klas tijdens deze les zelf nog (je verbetert in stilte, en verwittigt mij als je gedaan hebt, je krijgt vervolgens het woord). Het blad met de scores per student lever je op dat moment ook in bij Ingeborg (die de quiz-administratie op zich neemt-dank! ).
+Voor het examen maak ik een 'eindquiz' zoals de 'oefenquiz' van 26 februari (zie bijlage), maar dan over de actualiteit van eind mei/begin juni...


Studenten PAV 2012-2013:
-Griet Boden: A19/04+22/05 - Q21/05 - E5 (Scientology, 30/4)
-Wannes Braekmans: A19/04+22/05 - Q08/03 - E3 (Israël-Palest, 16/4)
-Mieke Dehertefelt: A16/04+21/05 - Q08/03 - E6 (Multicultuur, 7/5)
-Mathi De Pauw: A16/04+21/05 - Q12/03 - E4 (Maan, 19/4)
-Sanne Geentjens: A19/04+22/05 - Q21/05 - E6 (Multicultuur, 7/5)
-Lisa Geuens: A16/04+21/05 - Q12/03 - E7 (Social Media, 14/5)
-Steffi Goetschalckx: A29/03+15/05 - Q29/03 - E1 (Diamant, 12/3)
-Anton Goossens: A08/03+30/04 - Q22/05 - E1 (Diamant, 12/3)
-Jonas Heyns: A29/03+15/05 - Q29/03 - E3 (Israël-Palest, 16/4)
-Ingeborg Keynen: A29/03+15/05 - Q16/04 - E5 (Scientology, 30/4)
-Tessa Mertens: A12/03+14/05 - Q16/04 - E2 (WOII, 29/3)
-Dide Ooms: A07/05+14/05 - Q30/04 - E8 (Evolutietheorie, 15/5)
-Elien Pelckmans: A12/03+14/05 - Q30/04 - E2 (WOII, 29/3)
-Kristof Van Dyck: A19/04+07/05 - Q07/05 - E9 (Ecol. Wonen, 21/5)
[-Ken Vangheel: A19/04+07/05 - Q07/05 - E4 (Maan, 19/4)]
-Jill Verboven: A19/04+07/05 - Q14/05 - E9 (Ecol. Wonen, 21/5)
-Jaan Vervoort: A08/03+30/04 - Q14/05 - E7 (Social Media, 14/5)
-Shana Vervoort: A08/03+30/04 - Q22/05 - E8 (Evolutietheorie, 15/5)


Overzicht werksessies:

+26/02/2013 (2):
Inleiding, uitleg verloop sessies
Tekst 'Als de overheid een Aldi was':
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=37506
Actuaquiz: voorbeeldquiz Barst (zie bijlage)

+08/03/2013 (2):
Actuathema's: Jaan Vervoort (euthanasiewet) - Shana Vervoort (Pensioen) - Anton Goossens (ontslag Vanackere)
Actuaquiz: Wannes Braekmans - Mieke Dehertefelt

+12/03/2013 (2):
Actuathema's: Tessa Mertens (Werkloosheid) - Elien Pelckmans (Ontslaggolf)
De Essentie1: Diamant (Steffi Goetschalckx - Anton Goossens)
Actuaquiz: Mathi De Pauw - Lisa Geuens

+29/03/2013 (2):
Actuathema's: Steffi Goetschalckx - jonas Heyns - Ingeborg Keynen
De Essentie2: WOII (Elien Pelckmans - Tessa Mertens)
Actuaquiz: Steffi Goetschalckx - Jonas Heyns

+16/04/2013 (2):
Actuathema's: Mieke Dehertefelt - Mathi De Pauw - Lisa Geuens
De Essentie3: Israël-Palestina (Jonas Heyns)
Actuaquiz: Ingeborg Keynen - Tessa Mertens

+19/04/2013 (2):
Actuathema's: Griet Boden - Wannes Braekmans - Sanne Geentjens
Actuathema's: Kristof Van Dyck - Jill Verboven
De Essentie4: De Maan (Matthi De Pauw)

+30/04/2013 (2):
Actuathema's: Jaan Vervoort - Shana Vervoort - Anton Goossens
De Essentie5: Scientology (Griet Boden - Ingeborg Keynen)
Actuaquiz: Dide Ooms -Elien Pelckmans

+07/05/2013 (2):
Actuathema's: Kristof Van Dyck - Jill Verboven - Dide Ooms
De Essentie6: Multiculturele Samenleving (Sanne Geentjens - Mieke Dehertefelt)
Actuaquiz: Kristof Van Dyck

+14/05/2013 (2):
Actuathema: Tessa Mertens - Dide Ooms - Elien Pelckmans
De Essentie7: Social Media (Jaan Vervoort - Lisa Geuens)
Actuaquiz: Jill Verboven - Jaan Vervoort

+15/05/2013 (2):
Actuathema: Steffi Goetschalckx - Jonas Heyns - Ingeborg Keynen
De Essentie8: Evolutietheorie (Dide Ooms - Shana Vervoort)

+21/05/2013 (2):
Actuathema: Mieke Dehertefelt - Mathi De Pauw - Lisa Geuens
De Essentie9: Ecologisch Wonen (Jill Verboven - Kristof Van Dyck)
Actuaquiz: Griet Boden - Sanne Geentjens

+22/05/2013 (2):
Actuathema: Griet Boden - Sanne Geentjens
Actuaquiz: Shana Vervoort - Anton Goossens
Tekst 'Waarom reglementitis een heilloos pad is':
http://actualiteit.org/forums/showt...77626#post77626
Afronding teksten + vragen


Examenvolgorde Ma 17/6 - va 10.40u (D308)

-10.40u Anton Goossens - Mathi De Pauw - Griet Boden
-10.55u Mieke Dehertefelt
-11.07u Tessa Mertens
-11.19u Jill Verboven
-11.31u Lisa Geuens
-11.43u Ingeborg Keynen
-11.55u Elien Pelckmans
-12.07u Shana Vervoort
-12.19u QUIZ (iedereen aanwezig!)(*)
-12.31u Steffi Goetschalckx
-12.43u Kristof Van Dyck
-12.55u Dide Ooms
-13.07u Jonas Heyns
-13.19u Sanne Geentjens
-13.31u Jaan Vervoort

(*) Op basis van actuagegevens vanaf 10/6 t/m 16/6!

Succes ermee!!
Bijgesloten Bestanden
Bestandstype: docx Actuaquiz 25-02-2013.docx (14.5 KB, 14x gelezen)
Bestandstype: docx Essentiekeuze.docx (13.9 KB, 13x gelezen)
Bestandstype: docx Actua-pensioen.docx (16.8 KB, 18x gelezen)
Bestandstype: docx PAV2 - Werkloosheid in België.docx (23.8 KB, 21x gelezen)
Bestandstype: docx PAV2 - Ontslag Vanackere.docx (20.3 KB, 23x gelezen)
Bestandstype: docx PAV2 - Ontslaggolf.docx (145.0 KB, 13x gelezen)
Bestandstype: docx PAV2 - Nieuwe paus.docx (24.5 KB, 20x gelezen)
Bestandstype: docx PAV2 - De Gelder.docx (27.3 KB, 14x gelezen)
Bestandstype: docx PAV2 - Strengere wapenwet VS.docx (26.5 KB, 20x gelezen)
Bestandstype: docx PAV2 - Cyprus.docx (21.5 KB, 17x gelezen)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 3rd June 2013 om 03:55.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.