|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
9 procent minder leraren in spe
9 procent minder leraren in spe
In twee jaar tijd is het aantal studenten dat begint aan een professionele bachelor in het onderwijs 9 procent gedaald. In totaal zijn dat 596 studenten. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams ministerie van Onderwijs. 'Veel heeft met het imago van het beroep te maken. Het respect dat de leraar vroeger sowieso had, is er niet meer', zegt Raymonda Verdyck, topvrouw van het gemeenschapsonderwijs (GO!). Volgens Jan Swerts, docent aan de lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Limburg kiezen steeds minder studenten die uit het ASO komen voor een lerarenopleiding. 'Alleen de universiteit is goed genoeg.' Swerts zegt dat de sérieux verdwenen is die rond de opleiding hing. 'Niet alleen de kwaliteit van de instroom daalt, de kwaliteit van de uitstroom is navenant. Nieuwbakken leerkrachten hebben niet altijd het niveau om hun leerlingen aan te kunnen. Meer en meer horen we dat leerlingen hun leerkrachten overklassen.' Het lerarentekort wordt steeds nijpender als de cijfers zo blijven dalen. 'Als je bedenkt dat één op de drie startende leerkrachten al na vijf jaar de klas verlaat, moeten we vooral aan de uitstroom werken', zegt Mieke Van Hecke, de grote baas van het katholiek onderwijs. 'Met een betere begeleiding van de jonge leerkrachten.' Anderen pleiten er dan weer voor om aan het imago te werken. Bron: De Standaard, 8 februari 2013 Commentaar: Eerst en vooral wil ik vermelden dat het helemaal niet zo erg is dat de instroom van studenten uit ASO daalt. Studenten uit TSO en BSO zijn meer dan welkom. Vroeger kwamen alle leerkrachten uit ASO. Nu gaat er een generatie voor de klas staan, die zelf uit TSO en BSO komt, zij weten hoe het eraan toegaat in een klas uit TSO of BSO en kunnen zich hierdoor beter inleven in hun leefwereld. Hierbij wil ik toevoegen dat er geen enkele generatie zo goed opgeleid is als wij. Vroeger was de lerarenopleiding twee jaar. Nu drie jaar, er is meer tijd voor stage en uitdieping. Leerlingen zijn mondiger geworden tegenover vroeger, dat is waar. Maar je kan niemand leren hoe je een klas onder controle houdt. Tijdens de stage leer je met een klas omgaan, bij de ene lukt dit al wat beter dan bij de andere. Ik denk dat het te maken heeft met ervaring. Hoe meer je voor de klas staat, hoe meer je de leerlingen kan inschatten en doorgronden. |