|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Moeten we het 'dode' Latijn vervangen door het Chinees?
Geert De Schutter, buitengewoon hoogleraar aan de faculteit ingenieurswetenschappen UGent, pleit ervoor om het 'dode Latijn' in het secundair onderwijs te vervangen door het 'levende' Chinees.
Het Chinees wordt immers een belangrijke wereld-, handels- en wetenschapstaal, zegt hij. Misschien wel de belangrijkste. Volgens Bram Demulder is Chinees de taal van de toekomst en kan het net daarom het Latijn nooit vervangen. bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20130130_030 datum: 30/01/2013 eigen mening: Ik vind dit geen goed idee dat Chinees zou worden gegeven in plaats van Latijn. Ik begrijp waarom ze dit aanhalen aangezien de taal steeds belangrijker wordt. Er moeten ten eerste mensen zijn die Chinees kunnen en willen geven. Ten tweede is Latijn een goede voorbereiding voor bepaalde studies in het hoger onderwijs of aan de universiteit. Tot slot is Latijn ook meer dan een taal alleen. Zo leren leerlingen ook op welke manier we tot deze samenleving van vandaag zijn gekomen. Ik denk wel dat we misschien in de toekomst de beide talen kunnen aanbieden aangezien we ook niet achter kunnen blijven. Hier moet wel degelijk over nagedacht worden, zodat we enkele jaren na de invoering geen spijt krijgen van hoe het in praktijk werd gebracht. Ik vind talen heel belangrijk, maar Frans en Engels mogen hier zeker niet onder lijden. Tenslotte zullen de meeste leerlingen nog altijd meer in contact komen met het Frans en het Engels dan met het Chinees. |