actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 22nd January 2013, 19:15
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Cool ‘Kind van'

‘Kind van'

Zeg eens, welk beroep oefenen jouw ouders uit? Die van mij zijn leerkracht. Allebei, jawel. En ik stel het goed, dank u. Neen, geen afwijkingen. Toch geen grote. Verhoogde controledrang, hoogstens. Al bij al dus beperkte schade. Een wonder volgens sommigen.

Want bij selectiebureaus moeten mijn broer en ik onze ouders verzwijgen. Nou ja, na twee minuten komt het toch uit. En dan zakken we in een paar seconden van het vakje ‘potentieel' naar dat van ‘ongeschikt'. ‘Ah, vader leerkracht. Moeder ook? Zozo.' Sssskrrrjt (zo klinkt een cv aan flarden). Want ‘kinderen van leerkrachten zouden niet weten wat werken is. Dus zijn ze niet aantrekkelijk op de arbeidsmarkt'.

Dat ik mijn ouders al een leven lang zes dagen op zeven 's avonds aan hun bureau zie zitten, is dan niet meer van tel. Tuurlijk hebben ze veel vakantie in het onderwijs. Maar ook dan blijven ze leerkrachten: nieuwe handboeken voorbereiden, herexamens, deliberaties,...

Pijnlijk dus dat een paar gemakzuchtige plantrekkers de norm worden voor de beeldvorming over leerkrachten. Misschien is die veralgemening nog de grootste bedreiging voor de kwaliteit van het onderwijs, want een bedreiging voor het enthousiasme van hen die voor hetzelfde loon als de gemakzuchtigen hun job goed willen doen.

In die zin verwondert het artikel ‘Apothekers ontraden kinderen hun beroep' niet. Ouders dromen hun kinderen nu eenmaal de wereld: een job die voldoening schenkt, alle kansen. Daarom dit: als we kinderen waarschuwen voor foute keuzes, waarschuw hen dan ook voor foute vooroordelen. Zodat wij ons niet hoeven te verdedigen omdat we ‘kind van' zijn. En geen enkele ouder zichzelf hoeft te verzwijgen om een kind alle kansen te geven.

DS, 22-01-2013 (Sarah Vankersschaever)

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:44.