#1
|
|||
|
|||
KU Leuven schaft de blok af
LEUVEN - Geen blok meer, minder les maar veel meer ‘dagelijks werk': de KU Leuven hervormt grondig het eerste jaar wiskunde en fysica. ‘Eerst maandenlang uitgaan en dan in paniek alles beginnen blokken zal niet meer kunnen. Het is beter zo', zegt Peter Lievens.
Onverbeterlijke uitstellers zijn er vanaf volgend jaar aan voor de moeite in de richtingen wiskunde en fysica van de KU Leuven. De universiteit hervormt radicaal het eerste jaar, om te vermijden dat de studenten het nog eerst maandenlang op hun gemak nemen om dan met de examens in zicht plots in gang te schieten. ‘We willen de studenten al van in het begin van het jaar mee krijgen', zegt Peter Lievens, de decaan van de faculteit Wetenschappen. ‘We willen af van die loodzware lesdagen waarop ze zeven of acht uur lang naar een prof moeten luisteren. Daar leren ze niet veel van bij. In de plaats kiezen we voor maximaal vier uur les, en maar één vak per dag. De rest van de tijd kunnen leerlingen de stof herhalen, oefeningen maken en zich voorbereiden.' Het aantal examens wordt ook verminderd. ‘Omdat de studenten veel meer met hun leerstof zullen moeten bezig zijn, zullen ze tijdens het jaar al geëvalueerd worden', zegt Lievens. ‘Van de elf vakken krijgen ze nog acht examens. Een lange blokperiode is ook niet meer nodig, omdat de studenten tijdens het jaar meer tijd hebben gekregen om de leerstof te oefenen. Geen blok meer dus met kerst, en nog maar één weekje in mei. Die klassieke blok die twee weken duurt, is nu veel te vaak een ongelooflijk stressmoment. Dat is niet efficiënt.' ‘Dit is een zeer goed idee, en het zou eigenlijk in elke richting moeten worden gebruikt', zegt geheugenexpert Arnaud Szmalec van de universiteit van Louvain-la-Neuve. ‘Je zal dingen makkelijker onthouden als je ze gespreid instudeert. Eerst een hele tijd niets doen en dan twee weken blokken als een gek zal je er misschien wel door helpen aan de unief, maar op de lange termijn zul je de leerstof niet onthouden. Ik zou alvast liever geopereerd worden door een cardioloog die het hele jaar door de lessen gevolgd heeft dan door één die maandenlang aanmodderde en dan elk jaar net voor de examens zijn cursussen snel van buiten blokte.' Werkmens En wat vinden de studenten van die nieuwe aanpak? Veel tijd voor lang uitgaan en feesten lijkt er niet meer als je elke dag op de les wordt verwacht om oefeningen te maken en de stof te herhalen. ‘Ons leven zal wat meer lijken op dat van een gewone werkmens: van 9 tot pakweg 17 uur met je vak bezig zijn', zegt *wiskundestudent Natascha *Desmet, voorzitster van de overkoepelende studentenraad van de faculteit Wetenschappen. ‘Maar die evolutie is al langer bezig, en we kunnen ze ook alleen maar toejuichen. Maanden niets doen en dan alles proberen in te halen, lukt al lang niet meer in onze richting. De universiteit kan dan maar beter vanaf het eerste jaar al de studenten erop voorbereiden.' Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...121212_00400547 Eigen mening: Toen ik de krantenkop las, dacht ik; 'het stressen kan beginnen als ze de blok afschaffen.' Ik stond hier dan ook weigerachtig tegenover. Tot ik het artikel las. Nu vind ik het zelfs een goed idee om de blok af te schaffen, want integendeel tot wat ik dacht, verlaagt dit de stress en dat komt alleen de studenten ten goede. Het zorgt ervoor dat de studenten gedurende het academiejaar hun leerstof bijhouden en dit zorgt er dan weer voor dat ze de leerstof beter beheersen. Dit is ook goed naar de toekomst toe, want zo zullen er kwalitatief sterke studenten afstuderen, want hoe regelmatiger je de leerstof eigen maakt, hoe beter je deze onthoudt. Ik vind dit een heel goed systeem. Als het proefproject goede resultaten oplevert, mogen ze het wat mij betreft in alle studierichtingen toepassen. |