|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Australië zet gruwelijke beelden op pakjes sigaretten
Australië zet gruwelijke beelden op pakjes sigaretten
In Australië geldt vanaf vandaag een strengere anti-tabakswetgeving. Tabaksfirma's zijn voortaan verplicht om hun sigaretten te verkopen in uniforme olijfgroene pakjes zonder opvallende merksymbolen. Volgens de Australische regering moet de maatregel, waarbij op de pakjes ook grote afstotende foto's moeten worden geplaatst, mensen overtuigen om niet te roken. Bron: De Standaard Link naar artikel en foto's Mening: Ik heb persoonlijk nooit gerookt en ik vind het, naar mijn eigen bescheiden mening, maar een vieze gewoonte. Ik vind het echter wel nutteloos dat overheden nog steeds dergelijke zaken ondernemen om het aantal rokers toch maar te doen dalen. Het is al meermaals bewezen dat zulke maatregelen geen blijvend effect hebben, ook in België. Rokers brengen de staat nog steeds meer op dan dat ze kosten veroorzaken. Als de overheid echt zou willen dat iedereen stopt met roken had men sigaretten al lang illegaal gemaakt in plaats van steeds opnieuw met dergelijke initiatieven af te komen. Het verbieden van roken gaat er uiteraard niet voor zorgen dat men overal de sigaret afzweert, de zwarte markt zal floreren, maar het gaat volgens mij wel meer effect hebben dan enkele gruwelijke foto’s en schokberichten. Ik denk dat rokers ondertussen wel weten dat deze gewoonte slecht voor hen is en een schokkende tekening gaat daar volgens mij weinig aan veranderen. Je kan trouwens nog steeds je sigaretten in een apart doosje steken. Ik denk ook dat verstokte rokers niet echt naar de verpakking kijken, maar gewoon de sigaret er uithalen zonder nadenken. Ik vraag mij trouwens af hoelang het nog zal duren vooraleer we foto’s van zwaarlijvige mensen terugvinden bij onze hamburgers en foto’s van slachtoffers in het verkeer bij alcohol. Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 1st December 2012 om 17:48. |