actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2012, 07:48
S*éphanie.Nijs S*éphanie.Nijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 24
Strooidiensten gaan "efficiënter" strooien

Strooidiensten gaan "efficiënter" strooien

Nu de winter in aantocht is en er vrieskou wordt aangekondigd, wordt alles in gereedheid gebracht om het verkeer in die winterse omstandigheden zo vlot en veilig mogelijk te laten verlopen. Het Vlaamse winterplan is klaar, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits.

De strooidiensten lijken op het ergste voorbereid. Zij starten de winter met een zoutvoorraad van 42.000 ton. Vorige winter werd 'maar' 26.000 ton gestrooid. Door de zachte winter was er nadien nog een voorraad over van ongeveer 32.000 ton.

Bedoeling is om ook deze winter nog efficiënter te gaan strooien. Daarvoor worden 180 strooiwagens ingezet die zijn uitgerust met een automatisch strooisysteem. Dat systeem zorgt ervoor dat de hoeveelheid zout en de strooibreedte automatisch wordt aangepast aan de weg. Dat levert een besparing op van zo'n 20 procent. Net als vorig jaar kan bij extreme weersomstandigheden overgegaan worden tot blokstrooien. Daarbij houdt de politie het verkeer op de snelweg tijdelijk tegen om de kans te bieden om sneeuw te ruimen en te strooien.

Volgens minister Crevits zullen er ook twee proefprojecten lopen rond het gebruik van pekel in plaats van strooizout. In Kortrijk wordt getest of men met pekel de fietspaden sneeuw- en ijsvrij kan houden. Daarnaast test het Agentschap Wegen en Verkeer het effect van het sproeien van pekel op de weg.

Bij extreme winterse omstandigheden treedt het Winteractieprotocol in werking. Dat protocol regelt de maatregelen die alle betrokken partijen (gaande van het KMI tot de provincies en de automobielorganisaties) moeten nemen bij extreme winterse toestanden.

Naast dat protocol is ook afgesproken dat Vlaanderen nauwer gaat samenwerken met Wallonië en Frankrijk.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5377/E...-strooien.dhtml

Mening: De nieuwe strooiwagens zijn erg positief. Dit omdat er 20% wordt uitgespaard. België kan elke besparing wel gebruiken. Er gebeuren al genoeg ongevallen op de weg dus het is goed dat ze al een grote vooraad aan strooizout bezitten. Strooizout is een goed dooimiddel dat ervoor zorgt dat het vriespunt van water wordt verlaagd. Hopelijk vermijden we hiermee weer vele ongevallen. Ik heb nog verdere opzoeking gedaan waardoor ik niet goed begrijp waarom ze met pekel gaan strooien. Het zout dat op de weg wordt gestrooid mengt zich met het aanwezige water en vormt pekel. Doordat pekel een lager vriespunt heeft dan water zal het minder snel bevriezen zodat er minder gladheid optreedt.Er staat in het artikel dat ze ook eens gaan proberen om met pekel te strooien. Het zout met het water vormt pekel, dus waarom pekel strooien? Is dit goedkoper of efficiënter? Of willen ze enkel weten wat het effect hiervan is of zou dit de werking versnellen?

Laatst aangepast door S*éphanie.Nijs : 30th November 2012 om 08:13.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.