|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Kortrijkse school geeft uitleg bij pestzaak
Kortrijkse school geeft uitleg bij pestzaak
ma 26/11/2012 - 12:45 In Kortrijk heeft het Sint-Theresia Instituut tekst en uitleg gegeven bij het incident van vorige week. Een meisje van 15 liep een hersenschudding op toen ze door een klasgenote in elkaar geslagen werd. De leerlinge die de klappen uitdeelde, is intussen preventief geschorst. Volgens de huisarts van het slachtoffer liep het meisje bij de aanval een hersenschudding op. Ze moest enkele dagen thuisblijven. Intussen is het meisje terug op school en functioneert ze normaal, zegt directrice Dominique Detremmerie. "De leerlinge is vandaag terug gestart. De dader is vanmorgen zoals de procedure het vraagt, preventief geschorst. Ze blijft ook voor de rest van het onderzoek geschorst." De leerlinge die de klappen uitdeelde, is drie jaar ouder dan haar klasgenoten. Detremmerie erkent dat dit problemen kan veroorzaken, maar wijst erop dat een school zoiets niet kan vermijden. "Leerlingen van 18 die vragen om ingeschreven te worden in een klas van 14-jarigen kun je in principe niet weigeren. Dat heeft een impact op het functioneren van de klas en kan leiden tot frustratie die soms omslaat in agressie. Wij zien dit soms aankomen, maar we kunnen zo'n meisje ook niet zomaar uit de klas houden", stelt de directrice. Eind volgende week beslist de directrice of het geschorste meisje nog mag terugkomen. Bron: De Redactie Mijn mening: Ik snap dat de school geen leerlingen mag weigeren maar soms vraag je op deze manier om problemen. Een leerlinge van 18 jaar is met andere zaken bezig dan een leerlinge van 14 jaar. Ik zeg niet dat dit de school zijn fout is want zij mogen geen leerlingen weigeren. Maar het ministerie van onderwijs mag wel eens stilstaan bij zulke problemen. Waarom voeren ze voor het lager onderwijs geen studiepuntensysteem in zoals in het hoger onderwijs? Iedereen heeft recht op onderwijs maar als je als 18 - jarige in een klas bij meisjes van 14 zit dan heb je wel genoeg kansen gehad me dunkt.