|
|||
|
|||
Marc Dutroux vraagt vrijlating
De procedure voor een eventuele voorwaardelijke vrijlating van Marc Dutroux is ingezet. De families van de slachtoffers en de overlevende slachtoffers hebben gisteren de zogenaamde 'slachtofferfiches' ontvangen, schrijft Le Soir vandaag. De kans dat Dutroux effectief vrijkomt is echter zo goed als onbestaande, gezien de beroering die de zaak veroorzaakte en de recentelijk verstrengde regels voor voorwaardelijke vrijlating.
In de 'slachtofferfiches' kunnen de getroffen families hun bemerkingen en bezorgdheden meedelen aan de instantie, zijnde de strafuitvoeringsrechtbank van Brussel, die over de invrijheidsstelling zal beslissen. Om van een eventuele voorwaardelijke vrijlating te kunnen genieten moet Marc Dutroux eerst een positief advies bekomen van de gevangenisdirectie in Nijvel, waar hij momenteel opgesloten is. In theorie is zijn vrijlating mogelijk vanaf 30 april 2013 omdat Dutroux dan een derde van zijn straf heeft uitgezeten. Ook psychiaters en/of psychologen moeten daarvoor zijn mentale toestand en het risico op recidive beoordelen. Dutroux zit al sinds 1996 in de gevangenis. In 2004 werd hij veroordeeld tot levenslang. In april vorig jaar vroeg Marc Dutroux al penitentiair verlof aan, zonder succes. Penitentiair verlof kan ten vroegste een jaar voor de voorwaardelijke vrijlating worden aangevraagd. Bron: De Morgen: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...rijlating.dhtml Eigen mening: De kans dat Marc Dutroux vrijkomt na slechts een derde uitgezeten te hebben, is zeer miniem. Dit niet alleen vanwege het verstrengen van de regels rond vervroegde vrijlating, maar ook vanwege de ophef die hij heeft veroorzaakt met zijn acties en de media-aandacht hierrond. Ik vind dit een zeer goed idee dat de houding tegenover zijn vrijlating over het algemeen negatief is. Ik denk ook niet dat de gevangenisdirectie Marc Dutroux durft vrij te spreken, aangezien dit een enorme golf van protestacties zou teweeg brengen. Ze hebben er dan ook geen reden voor, hij ontsnapte namelijk in 1998(Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/artikel/det...EXA01032004_007), wat voor mij niet echt een voorbeeld van goed gedrag is. |