|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Digitale studieboeken houden studenten in de gaten
Enkele Amerikaanse universiteiten gebruiken sinds kort een nieuw soort e-boek om cursussen te verspreiden. Docenten kunnen volgen hoe lang hun studenten lezen, en hoeveel digitale notities ze maken.
Het gaat om een proefproject aan de universiteiten Texax A&M, Rasmussen College en Villanova University. Samen met het bedrijf CourseSmart hebben ze een programma uitgewerkt met slimme digitale studieboeken. Docenten kunnen de vorderingen van hun studenten in detail volgen van op een afstand. Zo kunnen ze onder meer achterhalen hoe lang elke student met zijn neus in de (e-)boeken zit, welke hoofdstukken worden afgerond en hoeveel aantekingen er worden gemaakt. Die gegevens worden geanalyseerd, en elke student krijgt vervolgens een 'engagementsscore'. Met deze vorm van digitaal leren kan elke student individueel opgevolgd worden, en kunnen lesgevers betere feedback geven. 'Studenten met een laag engagement kunnen op deze manier sneller bijgestuurd worden', zegt Sean Devine van CourseSmart aan The Chronicle. 'Universiteiten en hogescholen kunnen op hun beurt dan weer de investeringen in digitaal lesmateriaal beter evalueren.' Big Brother Er zijn natuurlijk wel enkele privacybezwaren op te werpen, en niet elke student zal blij zijn om zo op de voet gevolgd te worden. 'We zijn ons bewust van het Big Brother-aspect', zegt Devine. Studenten krijgen ook de mogelijkheid om zich uit te schrijven van deze monitoringdienst. Als het pilootproject aan deze drie universiteiten succesvol blijkt, wordt het vanaf 2013 voor meer scholen beschikbaar gemaakt. Bron: De Standaard http://www.standaard.be/mobilia/cnt/DMF20121120_072 Mening: Dit systeem lijkt mij nog niet zo'n slecht idee, als de proefperiode uitwijst dat het ook effectief werkt. Op deze manier kun je als docent maar ook wij als toekomstige leerkrachten je studenten/leerlingen opvolgen in hun studieproces. Zo is het ook mogelijk om hen hierin bij te sturen. Het is natuurlijk niet haalbaar om dit voor alle studenten te doen. Want niet alle studenten willen deze extra begeleiding. Daarom is het goed dat het je eigen verantwoordelijkheid is om je in te schrijven voor het onderdeel. Vaak is het moeilijk te achterhalen waar er nu juist het probleem zit, en op deze manier krijg je een veel beter overzicht van de studiewijze van de student of leerling. Dit maakt het mogelijk om gerichter feedback te geven en hopelijk leidt dit dan tot betere resultaten. |