|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Verplichte rijtest op basis van leeftijd geen goed idee
Verplichte rijtest op basis van leeftijd geen goed idee
Een verplichte rijtest op basis van leeftijd is geen goed idee. Dat stelt een onderzoek van het Instituut voor Mobiliteit (UHasselt). Volgens de onderzoekers rijden ouderen beter dan wordt aangenomen. Oudere chauffeurs rijden misschien wel trager, maar de leeftijd zegt weinig over de rijvaardigheid van een chauffeur. ‘Hoewel we een verband zien tussen de leeftijd en een aantal typische gedragingen, blijken de fysieke en mentale capaciteiten belangrijker te zijn in het verklaren van de rijprestatie dan de leeftijd’, legt professor Tom Brijs uit. In het onderzoek, in samenwerking met het Jessa Ziekenhuis, werd de relatie onderzocht tussen de fysieke en mentale gesteldheid en de rijprestatie. 47 senioren met een gemiddelde leeftijd van 76 jaar namen deel aan het onderzoek. Ook al was de kennis over de verkeersregels vrij laag, de meeste senioren presteerden goed tot zeer goed op de rijtaken. De onderzoekers besluiten op basis van de resultaten dat een verplichte rijtest op basis van leeftijd geen goed idee is. ‘De overheid kan wel helpen ouderen mogelijkheden geven zichzelf te trainen’, klinkt het. Het testen van cognitieve vaardigheden kan volgens hen een eerste voorspelling geven van de rijvaardigheid. ‘Op basis van zo’n eerste screening kan een doorverwijzing gebeuren naar een instantie waar rijvaardigheid getest wordt op multi-dimensionele wijze’, adviseren de onderzoekers. ‘Op deze manier kan een training op maat van het individu worden uitgewerkt.’ BRON: De Standaard / donderdag 08 november 2012 MENING: Ik ben ook van mening dat niet zozeer de leeftijd ons veel kan vertellen over de rijvaardigheid, wel de fysieke en mentale capaciteiten. Maar hoe ouder dat men wordt, hoe meer de fysieke capaciteiten afnemen natuurlijk. Dus die factoren hangen misschien wel wat samen? Ik spreek in mijn eigen nadeel, maar ik ben eigenlijk wel voor het invoeren van een extra rijtest. Zou het niet goed zijn moest iedereen die bijvoorbeeld 20 jaar in het bezit is van een rijbewijs, opnieuw een test moet afleggen? Ik ben natuurlijk geen voorstander van het regelmatig afleggen van een extra rijtest. Maar ik ben van mening die extra rijtest wel voor een verhoogde veiligheid op de baan kan zorgen .. |