![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Chauffeurs van De Lijn steeds vaker beboet
Chauffeurs van De Lijn steeds vaker beboet
BRUSSEL - Tussen 2007 en 2010 steeg het aantal verkeersboetes voor de chauffeurs van openbaarvervoermaatschappij De Lijn van 961 naar 1.250. Dat blijkt zaterdag uit cijfers die Het Laatste Nieuws via de archieven van het Vlaams parlement kon inkijken. In 2007 lieten de buschauffeurs van De Lijn 961 processen-verbaal optekenen, waarvan 669 voor overdreven snelheid. In 2010 waren dat er al 1.250, waarvan 993 snelheidsovertredingen. Het aantal pv’s van 2011 zal pas eind november vrijgegeven worden. “Hoewel het verkeer de voorbije jaren overal is toegenomen, heeft De Lijn de ‘rittijden’ net strakker gemaakt, waardoor de buschauffeurs sneller rijden om geen vertraging op te lopen”, zo verklaart verkeersdeskundige Johan De Mol (UGent) de evolutie. Bovendien hoeven chauffeurs die beboet worden niet voor de eigen portemonnee te vrezen. Volgens de bedrijfsinterne regels moeten die pas na een tweede proces-verbaal zelf een deel van de boete betalen: 20 procent voor een zware en 15 procent voor een lichte overtreding. Nadien loopt de eigen bijdrage geleidelijk op, maar pas na zes zware overtredingen binnen hetzelfde kalenderjaar moet de chauffeur de boete volledig zelf betalen. “Zo maak je chauffeurs automatisch roekelozer”, aldus De Mol. De verkeersdeskundige pleit ervoor om de bussen uit te rusten met een snelheidsbegrenzer. De Lijn-woordvoerster Astrid Hulhoven meldt in een reactie dat de stijging ook te verklaren valt doordat de politiecontroles en de pakkans eveneens zijn toegenomen. “Bovendien rijden onze chauffeurs samen miljoenen kilometers per jaar, wat omgerekend neerkomt op één pv per 118.000 kilometer. En dat vinden wij een redelijk goed resultaat.” bron: www.nieuwsblad.be mening: Ik vind het persoonlijk schandalig dat de boetes voor chauffeurs van De Lijn stijgen. Ze zouden een voorbeeldfunctie moeten hebben en de passagiers moeten zich veilig kunnen voelen. Het is niet voor niets dat er een snelheidsgrens is. Ik vind het goed dat ze de bussen van een snelheidsbegrenzer willen voorzien, maar men zou ook al kunnen beginnen door de boetes volledig te laten betalen door de chauffeurs zelf. Ze zouden ook de rittijden kunnen aanpassen aan het verkeer, dan kom je misschien niet zo snel aan op je bestemming, maar veiligheid gaat toch boven alles vind ik. |