actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2012, 11:59
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Ford biedt minstens 77.000 euro per werknemer

Ford biedt minstens 77.000 euro per werknemer


Werknemers Ford Lommel opnieuw aan de slag
BRUSSEL - De Amerikaanse top van Ford houdt rekening met een ontslagpremie van meer dan 77.000 euro per werknemer. De vakbonden laten voorlopig niet in hun kaarten kijken.
Twee dagen na de aankondiging van de sluiting van Ford Genk wacht voor de vakbonden de zware taak om met de Ford-directie te onderhandelen. De bonden moeten aftasten wat ze voor de ontslagen werknemers uit de brand kunnen slepen.

Voorlopig laten zij niet in hun kaarten kijken. ‘We hebben zeker troeven in handen, maar het is niet opportuun om die nu al op tafel te leggen. We willen onze eigen ramen niet ingooien’, zegt Rohnny Champagne van de socialistische vakbond.

De Amerikaanse financieel directeur Bob Shanks noemde wel al een concreet getal. Volgens hem houdt Ford rekening met ‘duidelijk meer’ dan 100.000 dollar (77.000 euro) per werknemer.

General Motors

Dat lijkt op het eerste gezicht riant, maar is een pak minder dan wat General Motors (GM) op tafel legde bij de sluiting van Opel Antwerpen. Toen stonden 2.600 werknemers op straat. GM maakte 400 miljoen euro vrij voor het sociaal plan, of 153.000 euro per werknemer.

Dat bedrag ging evenwel niet integraal naar de werknemers, want de ontslagpremies voor de arbeiders liepen op tot maximaal 148.000 euro. Bij Volkswagen Vorst in 2006 was dat 144.000 euro.

De vraag is of de vakbonden van Ford even hard kunnen onderhandelen als hun collega’s bij Volkswagen Vorst en Opel Antwerpen destijds.

Hedwin De Clercq voerde in 2006 de onderhandelingen voor de socialistische vakbond bij Volkswagen Vorst en heeft enkele tips klaar. ‘Wij namen de fabriek volledig in handen en blokkeerden de parkings.’ Ook in Genk werden gisterenochtend meteen de poorten geblokkeerd.

‘Die oorlogsbuit gebruikten we als drukkingsmiddel’, zegt De Clercq. ‘Bij elke stap in de onderhandeling lieten we de autovoorraad beetje bij beetje gaan. Die auto’s waren al besteld en dus had VW ze nodig om hun klanten niet te verliezen.’

‘Wij hebben ons hard opgesteld’, zegt De Clercq. ‘Maar uiteindelijk hebben we het op het menselijke gespeeld. Een sluiting is erg negatieve reclame en VW kon zich dat niet permitteren. Met de ontslagpremies kon VW zijn imago oppoetsen.’

Graaicultuur

Als de bonden een stevige ontslagpremie kunnen onderhandelen, is het niet ondenkbaar dat de discussie over de hoge premies opnieuw oplaait. Professor arbeidsrecht Roger Blanpain omschreef de hoge premies twee maanden geleden nog als ‘de graaicultuur van de gewone man’. ‘De bedoeling van een ontslagpremie is om je te vergoeden voor de periode tot je een nieuwe job vindt’, aldus Blanpain. ‘Maar in realiteit wil iedereen vandaag zoveel mogelijk poen pakken bij een grote herstructurering. Daar moeten we vanaf.’

De Clercq is het daar niet mee eens. ‘Een multinational die op die manier fabrieken sluit, kan je niet genoeg doen betalen.’

Hoe lang de onderhandelingen zullen duren, is nog onduidelijk. De Europese topman Stephen Odell verklaarde gisteren dat hij verwacht dat de consultatiefase vier tot zes maanden zal duren. Gisteren zaten de vakbonden samen met de Belgische directie, maar een concrete timing werd nog niet afgesproken.

De wet-Renault stipuleert overigens dat in de eerste fase nog niet over ontslagvergoedingen gepraat wordt. In die consultatiefase worden voorstellen besproken om ontslagen te vermijden, al maken de vakbonden zich geen illusies. ‘In alle eerlijkheid, ik denk niet dat de ontslagen nog vermeden kunnen worden’, zegt Rohnny Champagne. Ook de andere vakbondsafgevaardigden zitten op dezelfde lijn.

Bron: De Standaard http://www.standaard.be/artikel/det...121025_00348219

datum: vrijdag 26 oktober 2012
Auteur: Dries De Smet

Mening:
Het is opmerkelijk dat werknemers van zowel Ford Genk, Opel Antwerpen en VolksWagen Vorst zulke hoge ontslagpremies krijgen. Wel, ik vind dat persoonlijk vrij veel. Er zal dus veel geld op tafel gelegd worden door de Amerikanen voor de werknemers van Ford. Dan vraag ik me af of het wel crisis is, als je voor zo veel mensen honderdduizend dollar kan neertellen. Voor de werknemers is dit uiteraard een financiële boost voor een korte periode, maar het probleem is dat ze nog nieuw werk gaan moeten zoeken. Vinden ze dat niet, dan is die 77.000 euro direct op. Je kan het dus langs twee kanten bekijken. Voor jonge werknemers zal dit meer voordelen dan nadelen hebben, terwijl de oude generatie er veel minder baat bij heeft.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.