|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
NSZ: Leerlingen uit middelbaar hebben nood aan maand bedrijfsstage
NSZ: "Leerlingen uit middelbaar hebben nood aan maand bedrijfsstage"
Pas afgestudeerden hebben geen realistische kijk op de taakomschrijving van een job, het te verwachten loon en de extralegale voordelen. Dat leert een onderzoek bij 635 kmo's van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ). Om de wereldvreemdheid te verhelpen wil het NSZ dat alle jongeren in het middelbaar onderwijs gedurende minstens één maand verplicht een bedrijfsstage ondernemen. Dat moet ook verplichte kost worden voor alle leerkrachten uit het secundair. "Nu staan bedrijfs- en onderwijswereld veel te ver van mekaar, wat voor een groot stuk die wereldvreemdheid van pas afgestudeerden verklaart", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws vandaag in een persbericht. Aanwervingen Ondanks de terugloop van het aantal vacatures heeft 69 procent van de kmo's die de afgelopen twee jaar op zoek gingen naar nieuwe kandidaten één of meerdere werknemers aangeworven die net de schoolbanken verlaten hadden. Het gaat vooral om jongeren met een diploma middelbaar of hoger onderwijs, slechts 7 procent heeft ook jongeren zonder diploma aangeworven. Sterktes en zwaktes Drieëntwintig procent van de kmo's vindt dat jongeren zonder professionele ervaring gemotiveerd zijn. Ook hun mondigheid (16 procent) en leergierigheid (14 procent) worden geapprecieerd. De zaakvoerders zijn minder te spreken over het feit dat ze snel tevreden zijn over hun prestaties op het werk (17 procent) en weinig flexibel (11 procent) zijn. Te hoge verwachtingen Het knelpunt ligt in de verwachtingen die vaak weinig realistisch zijn, aldus het NSZ. Slechts 32 procent van de kmo's geeft aan dat pas afgestudeerden een juiste kijk hebben op hun taakomschrijving en jobinhoud. Volgens 58 procent van de zaakvoerders hebben nieuwkomers geen realistische kijk op hun nettobeginsalaris, dat jongeren makkelijk 300 à 600 euro hoger inschatten. Pas afgestudeerden verwachten verder snel dat ze meteen een smartphone, computer en een wagen van de zaak krijgen. Zeven op de tien schat het aantal vakantiedagen wel correct in. De Morgen, 20/10/2012 -------------------------------------------------- Op het eerste gezicht lijkt mij dit een fantastisch voorstel. Ik ben ook van mening dat bedrijfs- en onderwijswereld te ver van elkaar staan. Leerlingen krijgen heel wat theorie voorgeschoteld, ze maken oefeningen en soms ook toepassingen. Maar als leerkracht hoor je de vraag ‘Maar mevrouw, waarvoor gaan we dit in godsnaam ooit nodig hebben?!’ regelmatig opduiken. Leerlingen meer kennis laten maken met de bedrijfswereld en hun hier een maand stage laten doen lijkt mij dus een goed plan. Zo wordt hen niet enkel uitgelegd dat je dit bepaalde formuletje later wel eens kan nodig hebben voor het berekenen van bvb. een loon, maar kunnen ze het ook echt eens toepassen in praktijk. Het zou volgens mij voor de leerlingen zelf ook veel verduidelijken en ze zouden zo een realistischer beeld creëren wat betreft lonen, aantal vakantiedagen, taakomschrijving, … Het lijkt mij een veilige maar ook goede manier om de leerlingen stap voor stap de bedrijfswereld te leren kennen. De leerlingen worden door deze stage echt klaargestoomd om mee te draaien in de huidige maatschappij. Als ik er dan verder over nadenk heeft dit voorstel ook wel zijn nadelen. De vereisten in bedrijven zijn sterk uiteenlopend en evolueren snel. In vele bedrijven leer je de job pas in het bedrijf zelf en zorgt je studie slechts voor achtergrondinformatie. En één maand een stagiair laten meedraaien in een bedrijf lijkt mij voor de bedrijven ook niet zo eenvoudig. Ik denk dat (in sommige bedrijven) stagiairs gauw zullen aangewezen worden voor het opknappen van wat klusjes. Toch vind ik dat de voordelen zwaarder doorwegen in vergelijking met de nadelen. Misschien kan er een proefproject opgesteld worden om het voorstel eens uit te testen. Ik ben alvast voorstander van het idee!
__________________
Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that's greater than any obstacle. |