![]() |
|
|||
|
|||
Opwarming van de aarde
Aarde warmt niet meer op
'De aarde warmt al zestien jaar niet meer op.' Dat blijkt volgens The Daily Mail uit gegevens die het Britse meteorologisch instituut Met Office op het internet plaatste. Intussen hebben veel experts kritiek geuit op het onderzoek. Gedurende zestien jaar, van 1980 tot 1996, werd de aarde warmer, blijkt volgens The Daily Mail uit het onderzoek. De zestien jaar erna was dat niet meer het geval. In de periode voor 1980 bleef de temperatuur voor veertig jaar stabiel, concludeert de nieuwssite. Intussen hebben veel experts in de opwarming van de aarde al kritiek geuit op de gegevens van het Met Office. 'Een periode van vijftien ŕ zestien jaar is veel te kort om conclusies uit te trekken', zegt professor Phil Jones, voorzitter van de Climatic Research Unit aan de universiteit van East Anglia. Aanhangers van het Met Office zeggen dan weer dat de computermodellen die de toekomstige opwarming van de aarde voorspelden, erg veel fouten bevatten. Enkele dagen na de publicatie van het artikel op nieuwssite Daily Mail reageert het Met Office. Volgens het meteorologische instituut bevat het artikel 'misleidende informatie'. De Standaard 15/10/2012 Mening Toen ik de titel van dit artikel las dacht ik ‘dit kan niet waar zijn’. Iedereen is zo druk bezig met de opwarming van de aarde en ineens zijn er mensen die verkondigen dat er al zestien jaar geen opwarming meer is. Hier heb ik toch zo mijn twijfels over. Blijkbaar ben ik niet de enige met twijfels, want volgens het artikel hebben inmiddels veel experts kritiek geuit op dit onderzoek. We merken toch allemaal dat er veel aan het veranderen is. De voorbije twee zomers kenden we weken die heet waren en weken die ronduit slecht waren. De winters veranderen ook, van extreem koud en veel sneeuw tot matig en zacht. Ik kan mij niet voorstellen dat zo’n verschillen normaal zijn. Kijk bijvoorbeeld ook naar natuurrampen, smelting van het ijs aan de Noordpool,… . Er zijn heel veel redenen om aan te nemen dat de aarde toch aan het opwarmen is. Ik heb dit artikel vooral gekozen om aan te tonen dat we toch moeten uitkijken wanneer we informatie binnen krijgen. Niet alles wat we zien, lezen of horen is waar. Altijd eventjes nadenken voor we iets geloven is de boodschap. |