|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Online wiskundeschool lokte al meer dan 10.000 gebruikers
De online wiskundeacadamie WeZoozAcademy.be is een hit onder scholieren. In 1 maand tijd hebben er zich al meer dan 10.000 gebruikers geregistreerd op de website waarop wiskunde in korte filmpjes wordt uitgelegd. En ook de leerkrachten zijn enthousiast over het moderne leerplatform.
Het woord 'lol' heeft er in korte tijd een opmerkelijke evolutie opzitten. Vóór het internettijdperk betekende het 'plezier', en in sommige dialecten 'mopje'. Dan kwam het online chatten en werd de term laughing out loud (=luidop aan het lachen) met afkorting 'lol' geïntroduceerd. En nu staat 'LOL' ook bekend als kort voor Learning On-Line, online studeren. De online academie WeZoozAcademy.be staat er alvast vol van, van de LOL-verwijzingen. De website biedt honderden 'supercoole lesvideo's' aan waarin leerkrachten een breed gamma aan wiskundeleerstof kort, bondig en met een vleugje humor uitleggen. Het gaat om lessen voor alledrie de graden van het middelbaar onderwijs. De lessen zijn niet gratis. Een (school)jaarabonnement kost op dit moment 99 euro. Gebruikers kunnen ook credits kopen, goed voor een bepaald aantal video's. Nieuwe gebruikers krijgen drie zulke credits cadeau. Volgens het team achter de academie gebruiken naast leerlingen ook heel wat leerkachten de website, 'als voorbereiding of inspiratie'. De beheerders melden nog dat door het succes van de wiskundevideo's nu ook gestart is met de casting van leerkrachten Frans, fysica, chemie, ... om zo ook andere probleemvlakken bevattelijk op het net te kunnen brengen. Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121010_073 Mening: Dit vind ik een zeer mooi initiatief. Leren op het internet. Tegenwoordig een veel gebruikte vorm van leren op scholen. Als je niet over een computer beschikt heb je uiteraard wel een probleem. Leren online zal uiteraard wel voordelen met zich meebrengen. Anders zou er niet zo’n recordaantal bereikt zijn van inschrijvingen. Maar staan we ook stil bij de nadelen hiervan? Kunnen we ons nog op heden nog losmaken van een computer ? Kunnen we zonder al die elektronica nog een normaal leven lijden en dingen leren? Ik heb een dubbel gevoel bij dit artikel maar ik denk dat we eerder naar de positieve kant moeten kijken en beseffen dat veel mensen hier geïnteresseerd in zijn. We moeten meegaan met de maatschappij en zorgen dat we niet achter lopen. Ook sta ik stil bij het principe dat via filmpjes wordt uitgelegd over wiskundige dingen. Wat ook op het eerste zicht interessant lijkt voor toekomstige en al leraren in de wiskunde. |