|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
OESO kritisch over hervormingsplan Pascal Smet
De studiekeuze uitstellen tot 14 jaar, zoals Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) wil, is nutteloos en hypothekeert de toekomst van jongeren. Dat zegt Dirk Van Damme, hoofd onderwijsonderzoek en -vernieuwing bij de OESO. Dat schrijft De Morgen. "Vlaanderen focust te veel op kansengroepen, terwijl vooral de doorsnee- en topleerling het alsmaar minder doet", zegt Van Damme.
"Het probleem van ons onderwijs zit momenteel vooral bij de goed presterende leerlingen en niet zozeer bij de zwakkeren", zegt hij. Uit een internationale leestest bleek dat in 2009 12,5 procent van de leerlingen het hoogste niveau behaalden. In 2000 was dat nog bijna 16 procent, luidt het in de krant. De zwakste groep daarentegen doet het in Vlaanderen internationaal gezien nog altijd goed, aldus nog Van Damme. Hij benadrukt dat het niet gaat om een argument tegen gelijke kansen, maar wel tegen het invoeren van structuren die dienen om louter kansengroepen te stimuleren. Bron: www.hln.be, 09/10/2012, (http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...scal-Smet.dhtml) Mening: Als leerkracht in spe is het zorgwekkend om te lezen dat het niveau van de goed presterende leerlingen zienderogen achteruit gaat. Het is belangrijk om te differentiëren binnen eenzelfde klasgroep. Elke leerling is verschillend en beschikt uiteraard niet over dezelfde kennis. Het is dan ook een utopische gedachte om een gelijkheidsideaal na te streven. Er moet zowel beantwoord worden aan de noden van zwakkere als sterkere leerlingen binnen je klas. Deze laatste groep mag zeker niet aan zijn lot worden overgelaten, aangezien zij even veel recht hebben op een studietraject dat aangepast is aan hun niveau. Wanneer dit niet het geval is - zoals hier in dit artikel vermeld staat- , kan dit jammer genoeg leiden tot het ‘dom houden’ van leerlingen. |