actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 2nd October 2012, 18:44
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User

Banken moeten deels opsplitsen

Banken moeten deels opsplitsen

De Europese banken moeten hun risicovolle ondernemingen volledig loskoppelen van hun tak die de spaarboekjes van consumenten bijhoudt. Dat adviseert een groep van experts aan de Europese Commissie.
De scheiding moet er voor zorgen dat grootschalige reddingsacties van banken in de toekomst vermeden kunnen worden, zo klinkt in het advies. Het is de gouverneur van de Finse Nationale Bank Erkki Liikanen die het advies, opgesteld in opdracht van eurocommissaris voor de Interne Markt Michel Barnier heeft voorgesteld.

Een volledige splitsing van de banken is volgens Liikanen niet nodig. Waarnemers verwachten echter niet dat de aanbevelingen tot een snelle wijziging van de Europese wetgeving zal leiden. De voorstellen zijn vooral bedoeld om de al bestaande voorstellen van de Commissie voor de vorming van een bankunie te vervolledigen.

Verder adviseert de groep rond Liikanen om een deel van de bonussen om te zetten in obligaties. Als een bank over de kop gaat en de obligaties niet kan uitbetalen, treft dit zo ook het management. Liikanen pleit ook voor strengere regels voor het management.

Echt onverwacht komen de aanbevelingen niet. De studie was al eind vorig jaar gestart, en deze zomer lekten al een deel van de aanbevelingen uit.

België
België wil wel snel werk maken van een dergelijke opsplitsing. Die was al in het regeerakkoord opgenomen. Premier Elio Di Rupo (PS) ‘verwelkomt’ dan ook de conclusies van de studie. ‘Voor de eerste minister zijn structurele hervormingen van de banksector overal in Europa absoluut noodzakelijk om te voorkomen dat de overheid in de toekomst nogmaals verplicht wordt geld van de belastingbetaler te mobiliseren om de ineenstorting van het financiële systeem te vermijden.’

Bron: De Standaard woe 02/10/2012

Mening: Ik zou deze maatregel niet meer dan logisch vinden. Mijn idee van een bank is dat het een plaats is waar je je geld veilig kan stokkeren. Risicovol beleggen lijkt mij een heel andere branche die dan ook niet thuis hoort in een bank. Mensen die geld op een spaarboekje zetten, kiezen voor zekerheid. Beleggers doen dit niet, integendeel. Het lijkt mij dus logisch om dit te splitsen. De idee om bonussen om te zetten in obligaties lijkt me ook zeker nuttig. Bankdirecteurs zullen voortaan wel twee keer nadenken voor ze hun bank kopje onder laten gaan, anders verliezen ze zelf hun bonussen/obligaties.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:40.