![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Oudere chauffeurs onterecht aanzien als gevaarlijk
Oudere chauffeurs onterecht aanzien als gevaarlijk
Het heersende stigma dat oudere mensen wegpiraten zouden zijn, klopt niet. Professor Desmond O’Neill, geriater aan het Trinity College in Dublin, doorprikt de mythe in het Britse dagblad The Telegraph. “Oudere chauffeurs hebben niet alleen minder ongevallen, ze zorgen ook voor een stijging in de verkeersveiligheid bij andere generaties, zoals hun kinderen en kleinkinderen”. In het Britse medisch vakblad British Medical Journal stelt hij dat de kans op een ernstig letsel bij kinderen kleiner is wanneer grootvader of –moeder aan het stuur zit. “Desondanks blijft het idee van oudere wegpiraten leven”. In het Britse parlement gaan er stemmen op om oudere chauffeurs extra training en opleiding te geven. Professor O’Neill vindt dit onnodig. Tot slot pleit hij er voor om autofuncties te verbeteren om ouderen meer te beschermen indien er een ongeval zou gebeuren. Bron: Knack.be Mijn mening Ik vind het een goed idee van het Britse parlement om oudere chauffeurs extra training en opleiding te geven. Deze groep van chauffeurs heeft leren rijden op het moment dat er helemaal nog niet zoveel verkeer was als nu. Bovendien moet je maar een keer in je leven je rij-examen afleggen en veranderen de verkeersregels voortdurend. Daarom zou ik het persoonlijk een goed idee vinden om iedereen na een bepaalde periode een extra opleiding of training te geven. Meer dan een jaar geleden heb ik zelf mijn rij-examen afgelegd en ik merk bij mezelf dat ik lang niet meer alles weet van de verkeersregels als toen. Wel stel ik mij de vraag vanaf welke leeftijd je een 'oudere chauffeur' bent!? De professor pleit er voor om autofuncties te verbeteren om op deze manier ouderen te beschermen als er een ongeval gebeurt. Wanneer deze maatregel van kracht gaat denk ik dat ouderen gaan denken dat ze niets verkeerd gaan kunnen doen en gaan ze niet meer rekening houden met anderen in het verkeer. |