|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
'De jeugd' is niet geïnteresseerd in het nieuws, en hier is waarom
Het Journaal blijft een van de best bekeken programma's in Vlaanderen. Jongeren laten het nieuws liever links liggen: het is te kleinerend, lijkt te veel op propaganda of is 'gewoonweg saai'. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek, maar het kan verondersteld worden dat de attitude van de 'millennials' daar grotendeels overeenkomt met die van onze jeugd.
Het nieuws? Dat associëren de tieners en twintigers met 'rommel, leugens, eenzijdig, propaganda, repetitief, saai'. Toegegeven, de Amerikaanse nieuwszenders zijn niet vergelijkbaar met onze nieuwsuitzendingen. Maar 'saai' en 'altijd hetzelfde' is kritiek die je hier ook hoort, en niet alleen bij de jongeren. Nog kritiek bij de 'millennials'is dat de verslaggeving over hun generatie niet klopt, en ook dat klinkt niet nieuw. "Niet belangrijk" Problematischer is dat de jongeren het gewoonweg niet belangrijk vinden om geïnformeerd te blijven. Op hun leven heeft het dan ook (nog) niet veel impact, en ze kunnen er (nog) niets aan veranderen want meestal mogen/willen ze toch niet stemmen. Als ze nieuws consumeren, hebben ze meer dan andere leeftijdsgroepen de neiging om hun smartphone boven te halen, apps te raadplegen en het te delen via sociale media, sms en e-mail. Dat kwam naar voren uit het onderzoek van professor Paula Poindexter, verbonden aan de universiteit van Texas, Austin. Ze beschreef de tendensen in het boek 'Millennials, News, and Social Media: Is News Engagement a Thing of the Past?' "In de toekomst consumeert misschien wel niemand meer nieuws. We kunnen dit probleem niet meer blijven negeren. De oudere generatie sterft uit, wie zal de toekomstige generaties stimuleren zich te blijven informeren?", aldus Poindexter. Tikje overdreven misschien, aangezien jongere generaties sowieso niet graag luisteren naar de oudere en de impact op nieuwsconsumptie dus niet uit die hoek moet verwacht worden. Om dat doembeeld te vermijden doet Poindexter enkele voorstellen, waaronder een Facebookpagina ('Millennials and News'), opgezet met haar dochter die in de doelgroep valt, met nieuws over en door millennials, dat alles brengt dat ze moeten weten. Een succes kan je de pagina niet noemen: sinds februari 2011 verzamelde ze 475 fans, wat voor een land als de VS met miljoenen jongeren quasi niets is. Wat meteen haar eigen conclusie bewijst: het interesseert hen echt niet. Waar ligt de schuld? Poindexter lijkt zich niet af te vragen of de basis van het probleem wel bij de nieuwsmakers ligt, in plaats van bij de nieuwsconsument zelf. Bron Eerder onderzoek van Pew Research Center toonde al aan dat het internet de eerste bron voor nieuws is bij personen jonger dan dertig. In de leeftijdsgroep 30 tot en met 49 is het internet de tweede belangrijkste bron, en zelfs bij de 50- tot 65-jarigen verslaat het internet bijna de krant. Misschien is het dus eerder een teken des tijds, in plaats van een probleem? Bron: Het Laatste Nieuws op 19/09/2012 |