|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
15 procent Belgische jongeren overweegt plastische chirurgie
15 procent Belgische jongeren overweegt plastische chirurgie
Zo’n 17 procent van alle Belgische meisjes en 12 procent van de jongens overweegt plastische chirurgie. Dat blijkt uit een internationale jongerenstudie rond 'uniek zijn' van het onderzoeksbureau InSites Consulting. Ruim 91 procent van de Belgische meisjes tussen 15 en 25 jaar zou morgen iets aan hun lichaam willen veranderen, indien dat op een eenvoudige manier kon. Ook bij jongens ligt dat cijfer opvallend hoog (73 procent). Het minst tevreden zijn meisjes over buik (43 procent), dijen (33 procent) en borsten (22 procent). Jongens zouden eerder een verbetering willen aan hun spiermassa (18 procent), buik (17 procent) en geslachtsdeel (11 procent). Ogen Maar niet iedereen zou hiervoor plastische chirurgie overwegen. Zo’n 15 procent van alle Belgische jongeren blijkt dat wel te doen. Dat aantal ligt iets hoger bij de meisjes (17 procent) dan de jongens (12 procent). Belgische meisjes zijn het meest trots op ogen (50 procent), haar (28 procent) en borsten (21 procent). Slechts 6 procent is trots op het hele lichaam. Dubbel zoveel jongens (13 procent) zijn trots op alles, maar de meesten op ogen (40 procent) en het haar (17 procent) en een kleine groep op hun geslachtsdeel (13 procent). Uit de internationale vergelijking met zestien landen blijkt dat ons land iets lager zit dan het gemiddelde. 23 procent van de meisjes en 16 procent van de jongens in de 16 landen wereldwijd overwegen immers plastische chirurgie. Narcisten In China en India hechten jonge vrouwen minder belang aan hun buik en borsten en blijken huid, ogen en het haar grotere aandachtsvelden. In Brazilië focussen meisjes dan weer minder op hun dijen maar gaat er nog meer aandacht naar buik en borsten. Brazilië springt er internationaal trouwens ook uit op het vlak van plastische chirurgie vermits bijna de helft (47 procent) van de jonge vrouwen en 34 procent van de jonge mannen in dat land een esthetische ingreep zouden overwegen. 'De huidige generatie jongeren wordt door wetenschappers vaak de meest narcistische groep ooit genoemd', zegt Joeri Van den Bergh, Gen Y expert bij InSites Consulting en auteur van het boek ‘Maak je merk cool’. 'Het is in die zin niet verrassend dat er goed uitzien zo belangrijk is. Maar dat geldt zeker niet enkel voor jongeren en is een breder maatschappelijk gegeven. Denk ook maar eens aan het toegenomen belang van design van producten en verpakkingen of aan de grotere aandacht voor het interieur', aldus Van den Bergh. Uniek 57 procent van de Belgische jongeren vindt zichzelf uniek tot zeer uniek. In België willen jongeren vooral anders zijn door de dingen die ze vertellen aan anderen (42 procent), hun kleding (37 procent) en hun beroep (36 procent). Ook hobby’s, de steden en landen die ze bezoeken en de muziek die ze beluisteren zijn voor jongeren belangrijke manieren om zich te differentiëren van anderen. Het merendeel van de jeugd wil zich niet onderscheiden door de politieke ideologie waarin ze geloven. Goede vriend Tot slot willen vier op de tien Belgische jongeren het liefst herinnerd worden als een 'goede vriend'. Andere eigenschappen als: betrouwbaar zijn (31 procent), vriendelijkheid (27 procent) en eerlijkheid (21 procent) draagt onze jeugd eveneens hoog in het vaandel. Het onderzoek werd uitgevoerd bij 4.065 respondenten tussen 15 en 25 jaar (Generatie Y) uit zestien landen, waaronder de Verenigde Staten, Brazilië, China, Nederland en België. Blog DS, 26-06-2012
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |