|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Peiling RTBF/La Libre: Di Rupo in Vlaanderen populairder dan Peeters
Premier Elio Di Rupo (PS) is in Vlaanderen populairder dan Vlaams minister-president Kris Peeters, maar moet N-VA-voorzitter Bart De Wever ver laten voorgaan. Dat blijkt uit de populariteitsbarometer van RTBF/La Libre, die de Franstalige openbare omroep bekendmaakte.
In de populariteitspoll van de VRT en De Standaard midden maart snoepte Peeters nog de eerste plaats van De Wever af. 'De Wever dubbel zo populair als Peeters' Op de vraag "Wenst u dat deze persoon een belangrijke rol speelt de komende maanden?" antwoordde 24 procent van de ondervraagden in Vlaanderen positief bij Di Rupo. Dat is 2 procent meer dan zijn Vlaamse collega Kris Peeters, maar niet minder dan 20 procent minder dan N-VA-voorzitter De Wever. De N-VA-voorzitter is in de peiling dus dubbel zo populair als Peeters, die hij anderhalve maand eerder nog nipt moest laten voorgaan in de peiling van de VRT en De Standaard. De foutenmarge van de peiling, die tussen 3 en 7 mei via het internet werd afgenomen, ligt op 3,3 procent. Di Rupo in Wallonië en Brussel In Wallonië blijft Di Rupo op een eenzame hoogte met 56 procent. CDH-vicepremier Joëlle Milquet voert op verre afstand een peloton achtervolgers aan met 23 procent, gevolgd door het PS-duo van federaal minister Paul Magnette en Waals minister-president Rudy Demotte (22 procent). CdH-voorzitter Benoît Lutgen vervolledigt de top vijf met 20 procent. Ook in Brussel voert Di Rupo de lijst aan met 44 procent voor zijn partijgenoot en Brussels minister-president Charles Picqué (29 procent), Joëlle Milquet (25 procent), Laurette Onkelinx (24 procent) en oud-premier Guy Verhofstadt (Open VLD). (Belga/KVDA) Bron: Knack Mening: Het is gek dat Di Rupo hier zo populair is. Overal waar ik kom, hoor ik niets dan slechte dingen over Di Rupo. Ten eerste wordt er altijd gelachen met zijn accent als hij Nederlands spreekt. Ten tweede wordt er ook gelachen met zijn geaardheid. Het is wel positief dat Vlaanderen Di Rupo accepteert, want ik dacht de Vlamingen nog steeds heel sceptisch stonden tegenover Di Rupo. Dat Bart De Wever het populairst blijft, mag geen wonder heten. |