actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2012, 11:15
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Onderscheid ASO, TSO, BSO mag weg

Onderscheid ASO, TSO, BSO mag weg

GENT - De schotten moeten eruit, en met hen de perceptie dat de ene studierichting beter is dan de andere. De boodschap is duidelijk: ook het katholieke net wil het secundair onderwijs hervormen.

Van onze redacteur

Ook het katholieke net wil het secundair onderwijs hervormen. Het Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs (VVKSO) heeft zijn voorstellen gisteren in Gent wereldkundig gemaakt.

'Ons secundair onderwijs is goed maar een hervorming is toch nodig, omdat te veel leerlingen te laat of niet in de voor hen meest geschikte studierichting terechtkomen', motiveerde Chris Smits, secretaris-generaal van het VVKSO het uitgangspunt.

Er moet een structuur komen die een betere studiekeuze vergemakkelijkt. Dus gaan ASO, TSO, BSO en KSO eruit. Zij worden sterk hiërarchisch gepercipieerd. Zo krijgen 'sterke' TSO-richtingen niet de leerlingen die ze verdienen, omdat die nog eerder voor 'zwakke' richtingen in het hoger aangeslagen ASO kiezen. 'Jongeren mogen niet meer in die fuik belanden', formuleerde Smits het.

De eerste graad (eerste en tweede jaar) wordt breed algemeen vormend, met voor iedereen dezelfde vakken. Techniek zit daar ook in. De huidige basisopties - met onder meer Latijn - mogen afgeschaft worden. 'Kinderen of hun ouders kiezen voor Latijn omdat het prestige heeft, niet omdat het hen interesseert', zegt Smits. Latijn kan nog, maar wordt een keuzevak. Binnen techniek-wetenschappen moet er een alternatief komen voor leerlingen met goed abstractievermogen.

Voor de ene leerling kan er remediëring, voor de andere uitdieping. Door deze differentiatie wordt de eerste graad geen verlengstuk van het basisonderwijs.

In de tweede en derde graad (derde tot zesde jaar) kiezen de jongeren een van de vijf studiedomeinen. Dat zijn taal en cultuur, techniek en wetenschappen, economie en maatschappij, welzijn en maatschappij en kunst en creatie. Binnen die domeinen zijn er meer abstracte en meer toegepaste richtingen. Er moet sowieso gesnoeid worden in de 150 studierichtingen.

De tweede graad blijft nog redelijk breed. Pas in de derde graad maken de jongeren een gerichte keuze. Hoe abstracter, hoe meer de domeinen door elkaar kunnen vloeien. Zo blijft een combinatie Latijn-wiskunde mogelijk.

Op concrete vragen als 'hoe zal het lessenrooster in zo'n eerste graad uit zien?' kwam er gisteren nog geen antwoord. Dat is voor een later stadium.

Chris Smits is ervan overtuigd dat er een draagvlak bestaat bij directies en schoolbesturen om deze richting uit te gaan. 'Maar een structuur alleen lost niet alles op, er zal ook een mentaliteitswijziging nodig zijn', waarschuwt hij.

De VVKSO-visie lijkt op wat de minister van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A), in zijn oriëntatienota voor de hervorming schreef. Maar waar Smet een tweedeling wil, voorbereiden op de arbeidsmarkt versus op hoger onderwijs, pleit het katholieke net voor een 'continuüm', waarbinnen er een viertal richtingen zijn. Een die voorbereidt op hoger academisch onderwijs, een op professioneel hoger onderwijs, een op hoger beroepsonderwijs en een op de arbeidsmarkt.

De scholen moeten dit alles realiseren. Ideaal komen er daarom domeinscholen, die gespecialiseerd zijn in een studiedomein, en hele spectrum aanbieden, van abstract naar toegepast. Maar dat stuit nog op geografische en infrastructurele beperkingen.

Het katholiek onderwijs is marktleider in Vlaanderen met drie kwart van de leerlingen. De mening van de 'Guimardstraat' telt dus mee. 'Wij vragen de minister om rekening te houden met onze visie', zei Mieke Van Hecke, het hoofd van het katholieke onderwijsnet.

Pascal Smet komt voor de zomer met een al lang beloofde conceptnota. Tegen 2014 wil hij een decreet.

Bron: De Standaard

------------------------------------------------------------------------
Mijn mening:
In het algemeen vind ik dit een zeer goed idee, omdat het namelijk zeer moeilijk is om na het zesde leerjaar al een studierichting te gaan kiezen. De lagere school valt immers niet te vergelijken met het middelbaar, want een leerling die in de lagere school steeds uitblonk, kan het in het middelbaar moeilijker krijgen omdat daar veel meer inzicht verwacht wordt (iets wat je in de lagere school niet nodig hebt). Ook is het zeer goed dat de leerlingen zelf wat vakken kunnen kiezen, naargelang de interesses. Met deze nieuwe inrichting kan het zogenoemde 'watervalsysteem' ook meteen geschrapt worden.
Wel vraag ik mij af of dit organisatorisch allemaal wel haalbaar is, want ten slotte kan je het een beetje vergelijken met onze school. Bij ons kies je zelf ook twee vakken waarin je later les wilt geven. Dit is immers zeer moeilijk te organiseren, met als gevolg dat we vele springuren hebben. Ik denk ook dat dit voor de leerkracht een enorme uitdaging zal geven, want je zal in je klas een zeer variërend niveau hebben. Het zal dus veel moeilijker worden om les te geven en oefeningen te maken.
Geen gemakkelijke vernieuwing dus...

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 9th May 2012 om 11:28.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.