|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
6 op de 10 leraren in secundair worden niet geëvalueerd
Slechts 4 op de 10 leerkrachten werden de afgelopen vijf jaar geëvalueerd door hun schooldirecteur. Nochtans is dat voor secundaire scholen verplicht sinds 2007.
Maar de directie heeft er blijkbaar geen tijd voor. En leraren vinden zo'n rapport overbodig als ze goed functioneren, zo blijkt uit onderzoek van de universiteiten van Antwerpen en Gent. Liefst 4.361 personeelsleden uit 80 secundaire scholen, 10 Centra voor Volwassenenonderwijs en 13 Centra voor Leerlingenbegeleiding werden doorgelicht. Een steekproef met enkele opvallende bevindingen: 90 procent van de personeelsleden kreeg al een functioneringsgesprek. Slechts 40 procent kreeg ook een evaluatie. Schrik voor onvoldoende Wie gebuisd wordt, hoeft niet meteen te vrezen. Want uit de bevindingen blijkt dat 8 op de 10 leerkrachten die de evaluatie aanvechten, gelijk krijgen in beroep. 'Meestal omdat er procedurefouten worden gemaakt. Veel directeurs gaan daarom een onvoldoende uit de weg', zegt Geert Devos van de UGent. 'Daarom pleiten we ervoor dat elke leraar een gesprek krijgt over zijn functioneren. Alleen als het echt nodig is, volgt een evaluatiegesprek.' De resultaten van het onderzoek staan op de website www.klasse.be. Bron: http://nieuwsblad.be/article/detail...cleid=GJK3PDCQA Eigen mening Ik denk dat het zeker en vast nuttig is om leerkrachten, ook na hun benoeming, te evalueren. Dit moet dan wel op een correcte en objectieve manier gebeuren, wat misschien niet zo vanzelfsprekend is voor directeurs die hun leerkrachten persoonlijk kennen. |