actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th April 2012, 15:05
jesper.nielsen jesper.nielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vlimmeren
Posts: 38
Een op vijf Belgische kinderen is te dik

Van de Belgische kinderen tussen de 10 en 12 jaar oud heeft 21 procent overgewicht. Zes procent kampt met obesitas. België scoort daarmee na Noorwegen het best van zeven onderzochte Europese landen. Dat meldde het academisch ziekenhuis van de Vrije Universiteit Amsterdam vandaag.

De onderzoekers ondervroegen goed 7.000 schoolkinderen uit België, Griekenland, Hongarije, Nederland, Noorwegen, Slovenië en Spanje. Gemiddeld heeft 30 procent van de kinderen overgewicht en is er bij 1 op de 10 sprake van extreem overgewicht. België en Noorwegen, maar ook Nederland, scoren beter dan dat gemiddelde. Toch noemen de onderzoekers de situatie in die landen ook "zorgelijk".

Griekse kinderen
Belgische kinderen drinken bijna een halve liter frisdrank per dag. Enkel in Nederland en Hongarije drinkt die leeftijdscategorie meer frisdrank. Griekenland scoort het slechtst in zo goed als alle categorieën: de helft van de kinderen kampt er met overgewicht, en een op de vijf met extreem overgewicht. Daarnaast kijken ze het meest tv en fietsen ze het minst naar school.

Volgens de onderzoekers zijn de verschillen tussen landen moeilijk te verklaren. "Het is duidelijk dat er verschillen zijn in de culturele tradities, familiegebruiken en eetgewoonten tussen de verschillende Europese landen. Slechts één oorzaak aanpakken, zal dan ook niet werken", zegt onderzoeksleider Johannes Brug.

Bron: www.demorgen.be (26/04/12)

Een zoveelste artikel waarin staat dat wij, Europeanen, te dik zijn.
En terecht, ik vind dat het erg belangrijk is om kinderen van jongs af aan te leren hoe ze gezond kunnen leven. Hierbij vind ik het stimuleren van sport of een (actieve) jeugdbeweging noodzakelijk. Gezond eten is uiteraard ook essentieel, maar sporten biedt in mijn ogen meer voordelen.
Het meest schrijnende aan dit artikel vind ik echter dat 1 op 5 in verhouding tot de andere landen nog een goede score is. Dit betekent dat de andere Europese landen ook wel een tandje mogen bijsteken (zoals bv. de onlangs ingevoerde suikertaks in Denemarken).
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.