|
Bekijk Resultaten Peiling: Collectieve masturbatie op jeugdkamp ok? | |||
Voor mij no prob... | 8 | 19.05% | |
Voor mij niet zo ok... | 34 | 80.95% | |
Stemmers: 42. U mag niet stemmen in deze peiling |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
'Niks mis mee als jongeren zichzelf bevredigen op kamp'
'Niks mis mee als jongeren zichzelf bevredigen op kamp'
Seks & Relaties15-jarigen die op kamp samen masturberen? Niets mis mee, zegt Steunpunt Jeugd. Dat kennis- en expertisecentrum ontwierp een folder die jeugdleiders helpt om te gaan met seksueel getinte situaties. 'Want onder meer het kindermisbruik in de Kerk doet ons krampachtig reageren', zegt Miet Neyens. 'Een groepje 15-jarige jongens heeft zich 's avonds afgezonderd in een van de tenten om samen te masturberen. Ze hebben veel lol.' Of nog: 'Enkele meisjes (7 en 8 jaar) defileren 's nachts over de luchtmatrassen. Wat begint bij een modeshow eindigt in een erotische naaktparade: de meisjes zijn naakt en maken allerlei uitdagende gebaren. Ze hebben dolle pret.' Overreactie Beide verhalen zijn voorbeelden van situaties waarmee jeugdkampleiders wel eens te maken krijgen en die beschreven staan in de folder '(N)iets mis mee?!' van het kenniscentrum Steunpunt Jeugd. En hoewel ze choquerend lijken, is er volgens de organisatie ook écht niets mis mee. 'In de meeste gevallen zouden de begeleiders de kinderen onmiddellijk gebieden met dat gedrag op te houden', zegt Miet Neyens. 'Maar dat is een overreactie, die nergens voor nodig is. Masturberen in groep maakt nu eenmaal deel uit van jongeren hun ontwikkeling. Door te zeggen dat ze ermee moeten ophouden, geef je de indruk dat ze iets abnormaals doen.' Om jeugdwerkers bewust te leren omgaan met seksueel getinte situaties, heeft het centrum een folder gemaakt. Wat ze volgens die handleiding moeten doen: de situatie negeren, benoemen of zelfs bevestigen. 'Ik weet dat het raar klinkt', zegt Boris Cruyssaert van Sensoa, het Vlaams expertisecentrum over seksuele gezondheid dat de folder mee ontwierp. 'Ik zou ook schrikken als ik jongeren zichzelf zou zien bevredigen in groep. Maar op zo'n moment moeten begeleiders afstand doen van hun eigen emoties en reageren op basis van objectieve criteria.' Groene of zwarte vlag Die criteria zijn onder meer: wederzijdse toestemming, gelijkwaardigheid en vrijwilligheid. 'Op die manier kunnen begeleiders de situatie correct inschatten en gepast reageren. Is een gedrag grensoverschrijdend, dan krijgt dat in de brochure een zwarte vlag. Een groene vlag betekent dat je de situatie oké is, geel is dan weer twijfelachtig maar niet abnormaal.' De folder komt er op vraag van bezorgde jeugdwerkers en ouders. 'De schandalen in de Kerk zorgen ervoor dat we alerter zijn, maar ook dat we krampachtig reageren op iets wat vaak onschuldig is', zegt Neyens. Volgens pedagoog Pedro De Bruyckere, die het initiatief toejuicht, komt dat omdat ouders uit een wereld komen waarin het instituut 'Kerk' nog veel gezag had. 'Toch is die ongerustheid niet nodig. Vlaamse jongeren zijn erg braaf, het zijn zelfs bijna seuten. Ouders vergeten trouwens wat ze zelf hebben uitgespookt toen ze klein waren. De folder kan het thema eindelijk wat uit de taboesfeer halen.' Blog Nieuwsblad.be, 04-04-2012