|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Videotestament trend op Facebook
Een testamentfilmpje versturen, vlak na je dood. Het kan sinds kort op Facebook met de applicatie ‘If I Die’. De gebruiker neemt op voorhand een filmpje op en geeft zijn drie meest dierbare vrienden de toelating om het na zijn overlijden te verspreiden.
Bijna 13.000 Facebook-gebruikers hebben de applicatie ‘If I Die’ al gedownload. Ze kunnen daarbij kiezen voor een video- of een tekstboodschap als testament. Ze geven daarna drie Facebookvrienden de mogelijkheid om het overlijden te bevestigen, als het zover is. Op dat moment verschijnt het filmpje op de pagina van de overledene en kunnen alle vrienden het zien. De ontwikkelaar van ‘If I Die’ voert nog wel een extra controle uit door een e-mail te sturen naar de gebruiker, om valse meldingen tegen te gaan. Online imago “Het is zeker controversieel”, zegt Clo Willaerts, experte sociale media. “De app speelt in op de digitale erfenis die steeds meer Facebook-gebruikers willen achterlaten. Het is de drang om je online imago te blijven beheren. Ook als je dood bent.” “Het is een evolutie die je niet meer kan tegenhouden”, zegt trendwatcher Tom Palmaerts van Trendwolves. “Zeker nu Facebook de tijdlijn of Timeline heeft geďntroduceerd. Die wil de hele levensloop van een gebruiker in kaart brengen. Dus ook de dood.” Niet rechtsgeldig Volgens notarissen is het Facebooktestament wel niet rechtsgeldig. De wet erkent immers enkel handgeschreven documenten of door een notaris opgestelde akten, die getekend zijn door twee getuigen. Bron: Gva online, 13/03/2012 Motivatie Gaat dit nu niet wat te ver? Mensen delen tegenwoordig al ALLES met hun facebook en andere vrienden( huwelijk, geboorte kind, verjaardagen, leuke gebeurtenissen, partnerproblemen,...). Is het dan nodig om ook nog je dood te delen met je facebookvrienden? Ik heb zelf ook facebook en vind het enorm gemakkelijk om contact te houden met mensen die je (niet) vaak ziet. Maar ik vind het absoluut niet nodig om je hele privéleven op facebook te gooien. Ik vraag me echt af tot wat het hele facebooktijdperk uiteindelijk gaat leiden. Wel vind ik het positief dat je facebooktestament niet rechtsgeldig is, stel je voor dat dit wel zo zou zijn waar gaat onze wereld dan naartoe? Naar een wereld waar mensen enkel nog met elkaar communiceren via facebook? |