![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Aantal verkeersdoden steeg in 2011
Aantal verkeersdoden steeg in 2011
maandag 05 maart 2012, 07u00Auteur: Sandro Delaere Het aantal mensen dat omkwam bij een verkeersongeval in ons land, is in 2011 met 3,8 procent toegenomen in vergelijking met 2010. Dat meldt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) in een nieuwe barometer over de verkeersveiligheid. Vlaanderen (+1,1 procent) en vooral Wallonië (+8,8 procent) kenden een stijging in het aantal dodelijke ongelukken. Het aantal doden op de plaats van het ongeluk is in 2011 van 742 naar 770 gestegen. Vlaanderen en Wallonië telden respectievelijk 382 en 371 overlijdens, in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest lag het dodental op 17. Als de mensen die binnen de dertig dagen na het ongeval overlijden, worden meegerekend, loopt het dodental op tot 875. De grootste stijgingen werden genoteerd in de provincies Luxemburg (+27 procent) en Antwerpen (+24,4 procent). In Oost-Vlaanderen nam het aantal dodelijke verkeersongevallen af met 12,8 procent, in Vlaams-Brabant met 10,8 procent en in Limburg met 10,7 procent. Europese doelstelling Het BIVV meldt dat de Europese doelstelling om het aantal verkeersdoden in de EU tegen 2020 met de helft te doen afnemen, in vergelijking met 2010 nog veraf lijkt te zijn. Aanvankelijk werd nog een maximum van 620 doden in 2015 en 420 doden in 2020 vooropgesteld. De stijging in 2011 volgt op een daling met 10,9 procent die tussen 2009 en 2010 waargenomen werd, van 943 naar ongeveer 840 doden. De zware regenval door de zachte temperaturen van december 2011 verklaart voor een deel de negatieve evolutie. Volgens het BIVV zorgde de sneeuw en de koude van de voorafgaande decembermaanden voor een daling van het aantal dodelijke ongevallen. Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120304_076 Mening: Deze cijfers zijn verontrustend, er wordt steeds meer en meer campagne gevoerd naar veilig op de weg. Maar deze blijkt niet overal effect te hebben, dit is wel duidelijk uit deze cijfers. Als je ziet dat het in provincies als Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen toch een flinke daling haalt, is Antwerpen heel wat negatiever. Er kan wel een verklaring zijn door de zachte regenval in december, maar hier moet toch een belletje gaan rinkelen. Persoonlijk vind ik dat de borden die ze gebruiken om de snelheid aan te geven, meer gevaar zijn dan een oplossing. Een onoplettende bestuurder ziet die borden, trapt vol op de rem en diegene die erachter rijdt, rijdt erop in. Ik denk met enkele juiste aanpassingen, kan het verkeer nog heel wat veiliger in ons land. |