![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Leraars woedend op Vlaamse regering
BRUSSEL - ‘We voelen ons misbruikt. Dit zal niet zonder gevolg blijven.' De leerkrachten reageren woedend op de ‘brutale' afschaffing van hun uitstapregeling.
De Vlaamse regering kondigde gisteren aan dat ze de terbeschikkingstelling (TBS), een uitstapregeling voor leerkrachten vanaf 58 jaar (voor kleuterleraars vanaf 56), laat uitdoven. Door de federale beslissing om het vervroegd pensioen van 60 op 62 jaar te brengen, dreigde het systeem extra te kosten aan de Vlaamse regering. Die reageert nu door het te schrappen. Alleen voor kleuteronderwijzers blijft het systeem nog bestaan, maar beperkt tot twee jaar. De Vlaamse ministers willen het federale principe toepassen dat iedereen twee jaar langer zal moeten werken. Daardoor wordt de TBS in vele gevallen overbodig, is de redenering. De meeste leerkrachten kunnen in de praktijk op hun zestigste met pensioen blijven gaan, omdat ze een lange loopbaan van minstens veertig jaar kunnen aantonen. Minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) kondigde de maatregel gisteren aan tijdens overleg met de onderwijsvakbonden. Volgens hem kan er nog gepraat worden over overgangsmaatregelen voor leerkrachten die nu vlak bij de leeftijd voor TBS staan, maar hij wil ook praten over de hoogte van het wachtgeld, dat omlaag moet. Smet laat ook onderzoeken hoe de administratieve lasten van leerkrachten verlicht kunnen worden, werkt aan een preventieprogramma voor rugklachten en wil kijken naar meer jobdifferentiatie. Maar daar kan hij de onderwijsbonden niet mee paaien. ‘Wij voelen ons misbruikt', zegt algemeen secretaris Hugo Deckers van de ACOD. ‘Wij hebben ons geëngageerd tot een groot loopbaandebat zonder taboes, en dan komt de minister nu met een eenzijdig dictaat, als een dief in de nacht. Dit is beneden alles, en het zal niet zonder gevolg blijven.' Ook adjunct-secretaris-generaal Rudy Van Renterghem van de christelijke vakbond COC waarschuwt dat er ongetwijfeld acties, ‘harde acties', komen. ‘Dit is nooit gezien. Dit hebben we met geen enkele minister al meegemaakt', zegt Van Renterghem. De vakbonden vinden de abrupte aankondiging van de Vlaamse regering ‘nog driester dan de pensioenplannen van Van Quickenborne'. Opmerkelijk: minister van Pensioenen Vincent Van Quickenborne (Open VLD) zelf ziet in de aankondiging ‘een mooi voorbeeld van samenwerkingsfederalisme'. De afschaffing van de TBS-regeling moet dit jaar al vijf miljoen opbrengen. Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=5B3MR423 Eigen mening Moet er bespaard worden? Absoluut. Raakt men met elke maatregel die men neemt de middenklasse? Absoluut. Ik hoor meneer Di Rupo nog zeggen: 'Er moet bespaard worden, maar er zullen geen extra belastingen gehoffen worden'. We zijn nu drie maanden later en bekijk eens welke maatregelen er genomen werden... Ik vind dat iedereen zal moeten inleveren ( dus ook de rijkeren ! ). Zoals iedereen zullen leerkrachten ook langer moeten werken. Voor ons als leraar in opleiding lijkt dat geen probleem, het is nog een ver van ons bed show. Ik snap echter wel dat de vakbonden kwaad zijn. Wat met mensen die voor hun pensioen staan? Het lijkt erop dat zij plots twee jaar langer zullen moeten werken. Dit lijkt me wel pijnlijk als je verwacht had van je oude(re) dag te kunnen gaan genieten. Maatregelen nemen is nodig, daar ben ik volledig mee akkoord, maar waarom moet het steeds op een manier als deze? |