|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Vliegstunt van Tom Waes wordt kijkcijferhit
BRUSSEL - Meer dan 1,5 miljoen mensen keken zondagavond naar de eerste aflevering van Tomtesterom. Tom Waes vloog met een Boeing 737.
De eerste aflevering van Tomtesterom mag een absoluut succes genoemd worden. Zondagavond zagen 1.538.709 kijkers hoe Tom Waes erin slaagde om een Boeing 737 van Jetair aan de grond te zetten. Dat is meer dan 56 procent van de mensen die op dat moment tv keken. De stunt van Waes lokte enkele weken geleden een storm van protest uit. De omwonenden van de Oostendse luchthaven dienden een klacht in tegen de tv-maker en het directoraat-generaal van de luchtvaart startte zelfs een onderzoek. Na de uitzending heerste er gisteren even twijfel of Waes al het werk zelf gedaan had. Wie goed oplette, zag dat er bij de landing geen beelden uit de cockpit gegeven werden. Op het laatste nippertje kan iemand de stuurknuppel dus overgenomen hebben. Maar Tom Waes blijft formeel: hij liet het toestel op Zaventem landen. 'Ik zweer op het hoofd van mijn kinderen dat ik zelf het toestel aan de grond heb gezet', zegt Waes. 'Ik vond eerst ook dat zo'n beeld erbij moest zitten, maar men heeft me ervan overtuigd dat het niet nodig was. Want het beeld van mij achter de stuurknuppel had evengoed uit een vliegsimulator kunnen komen.' Tom Waes vloog voor het programma van Zaventem naar Oostende en terug. In Zaventem moest hij het toestel zelf aan de grond zetten. Waes deed dat uiteraard onder begeleiding van een ervaren piloot van Jetair. Bron: DeStandaard op dinsdag 21 februari 2012. Bespreking: "De omwonenden van de Oostendse luchthaven dienden een klacht in tegen de tv-maker en het directoraat-generaal van de luchtvaart startte zelfs een onderzoek." En naar mijn mening niet meer dan terecht. Is het absoluut nodig dat men zulke risico's moet nemen voor meer kijkcijfers? Moest hier toch iets misgaan, dan gaat dat niet enkel over het leven van Tom Waes zelf, maar tevens over al de mensen die daar in de buurt wonen. Je moet het maar zien op tv, dat er boven jouw hoofd zulke stunts worden uitgevoerd, enkel en alleen om de kijker thuis te amuseren. Oké, toegegeven, ook ik zat met veel amusement naar deze aflevering te kijken. Het is immers wel spectaculair, maar daarom niet meer verantwoord. Ik kan de woorden van Tom Waes nog goed herinneren; "Ik weet niet of ik hier klaar voor ben." Wel, doe het het dan gewoon niet. Het feit dat ook het directoraat-generaal van de luchtvaart een onderzoek startte wil zeggen dat zulke praktijken niet verantwoord zijn. |